Rankning av social status

SKL:s rapport om svenska skolor är i första hand faktiskt ingen rapport om skillnader mellan skolor i olika kommuner. Det är kanske på ytan en rankning av skolor men på djupet är det en rapport om klasskillnader i Sverige. De skolor och kommuner som får hög rankning är de som ligger i huvudsak i kommuner med hög medelinkomst, rika kommuner, kommuner där överklassen och den övre medelklassen bor. Det är mycket lättare att driva skolor i sådanan kommuner. Studievana elever med stöd hemifrån är regel och inte undantag vilket det är i fattiga kommuner på landsbygden och i storstädernas arbetarförorter.

Sedan finns det naturligtvis undantag från detta då vissa fattiga landsortskommuner också återfinns i toppen. Det visar att man kan åstadkomma förändringar med satsningar på skolan. I alla fall i mindre kommuner på landet. Ingen arbetardominerad förort eller storstad återfinns bland de kommuner vars skolor rankas högt. Men en bruksort finns förvånande nog på listan över toppkommunerna, det är min uppväxtort Stenungsund.

Intressant?
I media: Bohusläningen1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements