Islams val

Boknytt
Gilles Kepel
Kampen om islam
Bokförlaget Atlas

Islams val

Jag sträckläste denna spännande, skrämmande thrillerliknande faktabok om globalkampen mellan amerikansk neokonservatism och radikal islamism. Där andra pekar på framväxten av sekulärdemokratisk privatislam lyfter den franske islamologiprofessorn Kepel fram det historiska djupet och den geografiska spridningen av muslimsk fundamentalism. Inte minst i den religiösa diktaturen Saudiarabien. Hela Mellanöstern sitter fast i sin mentala återvändsgränd av politiserad islam. Och nu sprids dessa separatistiska grönfascistiska tankegångar i Europas ghetton. Där avgörs kampen om islam, menar Gilles Kepel. Dessa ungdomar måste integreras och sedan sprida demokratisk islam vidare till Mellanöstern.

Intressant?
I media: SDS1, 2, Kulturen, DN1, 2, FOF, SVD1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements
  • På vilket sätt sitter Syrien fast i en ”återvändsgränd av politiserad Islam”?

  • Hans Norebrink

    Så specifierad är jag inte. Mer att arabvärlden i stort har blivit besviken på socialism, nationalism, västkapitalism och att radikal social islamism nu för många frustrerade unga blivit framtidshoppet.

    • Anders_S

      Sen kan vi ju också konstatera att diktaturen Saudiarabien är allierad med den förmenta motstådnaren USA. Analysen tycks mig lite för grund.

  • Jag tror att Kepel har helt rätt i att det finns en betydande risk för att ungdomar med muslimsk bakgrund attraheras av en radikal form av islam. En fundamentalistisk form av islam som propagerar för kamp mot de västerländska värderingarna. En islam som betonar hat före kärlek.

    Den svåra frågan är: Hur skall man bemöta denna fundamentalism i de debatter som förs i media och varför inte skolan…?

    Personligen så tror jag att man måste fortsätta i upplysningens spår, med allt vad det innebär. Problemet är väl att många av de politiska ledarna i väst har en alltför snäv bild av islam. Man tror kanske fortfarande att utövarna av den fundamentalistiska formen av islam enbart praktiserar en privatreligion och ser inte att hela samhället genomsyras av islam.

    Jag tror inte att det räcker med att ge den kommande generationen en plats i det svenska/europeiska samhället. Man måste också tydligt visa på skillnaderna (och fördelarna) med det moderna samhället) och våga stå för de västerländska värderingarna. Kanske måste vi också behöva påpeka att allt elände i de muslimska länderna inte beror på USA och väst. Man måste kanske titta på de verkliga orsakerna till missnöjet bakom antipatierna mot väst och vara beredd på att inse om att det handlar om ett propagandakrig där syftet ofta är att hitta en syndabock för all upplevd orättvisa (och dölja de egentliga orsakerna till missnöjet).

    Vi måste våga stå för den representativa demokratin. Vi måste vara tydliga i att det är folket som genom sina representanter i parlamenten bestämmer lagarna och inte av prästerna (eller direkt av Gud/Allah).

    Jämlikhet, broderskap och frihet. Så länge dessa ord har någon verklig innebörd för var och en av oss, så finns det en chans att vinna kampen! Kampen mot alla de som inte delar dessa värderingar, vem det än må vara.

    Demokratin är legitim, så länge den grundas i en delaktighet i samhällslivet och i de beslut som avgör hur detta samhällsliv skall se ut. För att kunna fungera som en fulländad medborgare i ett demokratiskt samhälle, så måste man ju också ha en viss kunskap om samhället och veta hur man kan vara med och påverka. Därför tror jag att skolan i framtiden kommer ha en ännu viktigare funktion i utbildningen av demokratiskt sinnade medborgare.

  • Jodå, Hans, säger du hela mellanöstern så inkluderar du Syrien. Du har alltså fel i den förenklingen. Men låt mig komma med lite hopp till den negativa bild du målar upp.

    När det gäller Saudiarabien kan vi nämna att landet faktiskt förändras – till det bättre. När mitt företag först skulle sluta ett kontrakt med Saudiarabien var kravet att inga judar eller kvinnor skulle få jobba i projektet. Vi förklarade att det var oförenligt med svensk lag.

    Några år senare hade de själva anställt kvinnor på sin egen sida för projektet. Och ytterligare några år senare hade dessa kvinnor kommit på besök i Sverige. Saudiarabien öppnar sig även om få vill erkänna det. Intressant är kungen ledande i öppnandet:

    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/saudiarabia/7669086/Photo-of-Saudi-king-with-women-could-lead-to-reform.html

    Många länder går alltså framåt i Mellanöstern, inte alls fast i återvändsgränder som du säger. Även Kuwait är ett land där kvinnornas rättigheter ökat (från den diktatur som vi ville skydda 1991) och i Iran har kvinnornas rättigheter ständigt varit växande med mer kvinnor än på universiteten. Däremot går det ur våra ögpn långsamt, tyvärr bara mycket snabbare än det gått i väst istället för väldigt mycket snabbare,

    Och självklart går det bakåt på vissa ställen, så har det alltid varit. Så länge som väst ligger i krig mot Islam kommer det alltid råda en bunkermentalitet som inte hjälper någon. Särskilt när man envisas med korkade uttryck som ”grönfascism” och skräckbilder över hur en sådan sprider sig i invandrartäta områden.

  • Andra experter på området som t.ex. Olivier Roy menar ju att politisk islam hade kört fast redan för tio år sen.

    Framgångarna kom redan på 80-talet, i spåren efter IMFs mirakelkurer som lämnade så mycket misär efter sig. Islamisterna var då de enda som organiserade samhället och motståndet, utifrån en vision om social rättvisa. Tyvärr råkade de sedan i ekonomiskt beroende av diverse gulfmiljardärer för att kunna driva sitt alternativa sociala projekt, och fick skjuta det där med rättvisa i bakgrunden för att inte stöta sig med dessa. Och det ledde i sin tur till att stödet från folk i gemen började vittra sönder.

    Det som håller uppe islamismen idag, och i synnerhet dess bunkermentalitet, är den israeliska apartheidstaten, NATO-staternas stöd till denna, och den systematiska diskrimineringen av invandrare i Europa.

    Följaktligen skulle man med viss rätt kunna säga att den mest effektiva anti-islamistiska rörelsen idag är SACs stöd till papperslösa.

  • Hans Norebrink

    Ja, islamism har ju kört fast även i Iran. Att vissa förbättringar sker vad gäller kvinnoförtryck och den eländiga antisemitismen är förstås bra, men det har lååååångt kvar att gå än. Framförallt ser jag inga levande realistiska politiska (vänster)alternativ ur återvändsgränden. Att USA hycklande stödjer den värsta medeltida teokratiska islamist-diktaturen, Saudi-arabien, gör ju inte saken bättre.

    Till Jaakko: När jag arbetade i Bolivia blev jag rejält trött på all skuldbeläggning av väst som orsak till alla problem (”500 år av förtryck och utsugning”). Varför inte gå vidare och komma med konkreta framtidsförslag istället för att älta det förflutna menade jag.

    Men det bör finnas en balans. En stor del av problemen i de fattiga länderna ÄR de rika ländernas fel (men absolut inte alla). Inte minst i de muslimska länderna där väst stött allehanda antifolkliga köpta diktaturer. Det ska uppmärksammas och fördömas. Det är inte att leta utländska syndabockar. Väst är skyldig till fruktansvärda saker i Syd.

    Men viktigast är ju ändå att ta tag i sin egen situation och göra något åt den. Berättigad ilsken retorik om västs förtryck och utsugning och manipulation av Tredje världen måste stå tillbaka för konstruktiva förslag om samhällsförbättringar.

    Sedan tycker jag inte man ska prata om ”moderna” eller ”västerländska” värderingar. Det är splittrande och luktar lite av ”civilisationernas krig”. Man ska prata om universella mänskliga rättigheter vi alla delar, som inte tillhör någon kultur utan hela mänskligheten.