Osäkra opinionsundersökningar

Idag får alliansen egen majoritet i en opinionsundersökning som gjorts av Demoskop. Häromdan presenterades en undersökning från Synovate där avståndet mellan blocken krympt till nästan ingenting. Minst sagt motsägelsefullt får man säga.

Ärligt sagt, det är helt idiotiskt med alla dessa opinionsundersökningar. Enda syftet med dem tycks vara att försöka styra opinionen i nån riktning. Media slår upp de undersökningar som står i överenskommelse med de egna uppfattningarna och låtsas knappt om de andra.

Nyttan av alla dessa opinionsundersökningar måste vara ytterst begränsad. Varför media slösar med pengar på sådant är faktiskt inte helt begripligt, om det inte är i syfte att tjäna pengar och att försöka påverka opinionen med undersökningar som medel.

Intressant?
Bloggat: Peter Andersson,
Borgarmedia: SVD1, 2, DN1, 2, 3, 4, Ex1, 2, 3, 4, AB1, 2, 3, 4, 5,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

9 svar på “Osäkra opinionsundersökningar”

  1. Resultaten skiljer sig inte egentligen mellan denna opinionsundersökning och den som presenterades igår.

    Synovates undersökning innehöll inga statistiskt säkerställda förändringar och resultatet av Demoskops mätning skiljer sig inte från Synovates på ett statistiskt signifikant sätt. Båda mätningarna kan ha rätt så till vida att det verkliga opinionsläget kan finnas inom mätningarnas osäkerhetsintervall.

    Media gillar dock att slå upp skillnader som mycket väl kan handla om slumpen som om något faktiskt skett. Igår kunde vi läsa flera rubriker som beskrev som fakta att rödgröna knappat in, fast det inte fanns någon sådan statistiskt säkerställd slutsats att dra. Idag kan vi läsa att alliansen når över 50%, fast det inte heller finns någon sådan statistiskt säkerställd slutsats man kan dra.

    Att media beställer mätningar är väl rätt lätt att förstå. Det är ett relativt billigt sätt att skapa en story på. Oavsett resultat kan de alltid få ut en story som drar läsare och intresse. Det är bara att kolla på hur många blogglänkar opinionsundersökningsartiklarna får…

    Det enda man kan hoppas på är att det till slut uppstår en viss opinionsundersökningströtthet och att folk slutar bry sig om resultaten i varenda mätning. Det har delvis skett i vissa andra länder med fler mätningar än vi, så det är inte helt långsökt att det kan ske här.

  2. Ja, klart att det måste regleras. För det kan ju inte alls vara så att media beställer opinionsundersökningar eftersom folk (på grund av kortsiktiga perspektiv och apati-aktig politiskt engagemant) VILL ha opinionsundersökningar i media och därmed skapar efterfrågan?

    Så nej, ”enda syftet” med opinionsundersökningar är inte att påverka opinionen. Syftet är underordnat orsaken, nämligen att det helt enkelt är good business att beställa opinionsundersökningar. Vilket både (opartiska) SVT och (socialdemokratiska) Aftonbladet också inser.

    Varför skulle (S)-anknutna United Minds annars ens släppa några undersökningar om nu syftet bakom dem vore att påverka opinionen?

    /*borttagen förolämpning*/ #AS

    1. Cheng: Du har antagligen en viss brist på förståelse för nyanserna i språket. Jag menar inte på fullt allvar att det skulle vara enda syftet. Att man kan tjäna pengar är självklart tidningarnas viktigaste drivkraft, mend et fisn säkerligen politisk drivkrafter också. Citat: ”Varför media slösar med pengar på sådant är faktiskt inte helt begripligt, om det inte är i syfte att tjäna pengar och att försöka påverka opinionen med undersökningar som medel.”

  3. Problemet är väl snarast att opinionsundersökningarna tolkas på alldeles fel sätt genom att det finns alldeles för många som inte förstår den osäkerhet som faktiskt finns. En grundkurs i statistik för politiska redaktörer och landets ledarredaktioner skulle nog därför vara väl investerad tid.

    Däremot tror jag det finns ett värde i att göra opionsundersökningar som ett led i en återkoppling. Vi har trots allt bara val var 4:e år och för att undvika att köra helt på död räkning kan opinionsundersökningen vara ett bland många verktyg. Detta är dock inte det vi nu ser genom den ”dagliga orgien” i nya osäkra opinionsundersökningar följda av ”experttyckarnas” kommentarer.

  4. På Ladbrokes pågår redan vadslagning om vem som ska efterträda Mona om 2 veckor. Texten nedan från Ladbrokes pressrelease från i torsdags. Göran Persson ger 101 gånger pengarna:

    SVEN-ERIK ÖSTERBERG TAR ÖVER EFTER SAHLIN?
    2010-09-02 14:08

    Alliansen går allt troligare mot en vinst i riksdagsvalet om drygt två veckor och kritiken mot Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin växer. Men finns det en lämplig kandidat till jobbet redan?
    Både opionsmätningarna samt de politiska oddsen talar sitt tydliga språk, stödet för Socialdemokraterna har dalat och 17 dagar innan valet ser det mörkt ut för partiet och dess samarbete. Mona Sahlin har personligen klandrats för detta och favorit till att ta över rollen är trotjänaren Sven-Erik Österberg som spelas till 2,80 gånger pengarna.

    “Monas stöd intert verkar vara försvagat och detta val betyder vinna eller försvinna för partiledaren” säger Joakim Rönngren, Ladbrokes PR-chef i Norden.

    Aktuella odds – Svensk politik
    Vem blir Socialdemokratisk Partiledare (efter Mona Sahlin)?

    Sven-Erik Österberg 2,80
    Thomas Östros 3,50
    Thomas Bodström 4,25
    Illmar Reepalu 4,50
    Carin Jämtin 6,00
    Anneli Hulthen 8,00
    Helene Fritzon 9,00
    Ylva Thörn 11,00
    Leif Pagrotsky 21,00
    Ilija Batljan 21,00
    Niklas Nordström 21,00
    Margot Wallström 34,00
    Morgan Johansson 41,00
    Pär Nuder 51,00
    Wanja Lundby Wedin 67,00
    Göran Persson 101,00

Kommentarer är stängda.