Allvarlig tågolycka i Stenungsund

Två unga kvinnor dödades vid en tågolycka i Stenungsund idag. Olyckan tycks ha ägt rum vid en obevakad järnvägsövergång i södra Stenungsund. Enligt GP i höjd med Statoil. Något som gör att det rimligen borde handla om den järnvägsövergång som alltid funnits där, över till Solgården. När jag var ung så var det en övergång även för bilar men det verkar inte vara fallet nu. Enligt vittnesuppgifter inträffade inte olyckan på själva övergången utan på spårområdet en bit därifrån. Det tycker jag tyder på att de två använt banvallen som en genväg. Något som naturligtvis är förenat med livsfara.

Nösnäsgymnasiet har med anledning av det inträffade kallat till krismöte. Något underligt kan man tycka då ingen ännu vet om kvinnorna hade nån koppling till skolan eller inte (eller vet skolan kanske det). Inte heller förstår jag riktigt varför många elever på gymnasiet skulle använda just den järnvägsövergången när de korsar spåren. Det finns ju gott om andra med bättre sikt och med ljus. Det är klart att alla elever måste gå förbi den aktuella järnvägsövergången om de går från skolan till centrum, men det hela verkar ändå vara lite av en överreaktion om det inte är så att skolan har tillgång till information som vi andra inte har. Något som kanske inte är helt otroligt.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Advertisements
  • Thorsten Schütte

    I all tragik ett konstaterande: Avbrotten i tågtrafiken efter dödsolyckor blir av olika randiga och rutiga skäl ofta onödigt långa, i vissa fall med passagerarna instängda som fångar i timtal!

    • Anders_S

      Avbrotte här blev/blir ju inet så långt. När signalerna testas släpps trafiken på. Passagerarna kund lätt gå av efetr som det inte finns fler spår än ett och vägar/gator ligger på bägge sidor om spåret.

      Det man ska var tacksam över här är att det inte var ett kemikalietåg som kom, tvingades tvärbromsa och spårade ur med betydligt allvarligare konsekvenser som resultat (även om två döda är allvarligt nog). Kemikalietåg med giftiga och/eller explosiva ämnen är ju vanligt förekommande i Stenungsund.

  • Sundar

    Spårar kemikalietåg ur om dom bromsar ??? Sån tur att persontågen inte gör det för jag åker ju med dom ibland.

    • Anders_S

      Sundar: Alla tåg kan förmodligen spåra ur om de tvärbromsar (förutstat en del andra saker också, brosmfel, att man träffar ett föremål etc) men risken är rent logiskt större ju fler kopplingar och vagnar det finns (om en vagn har dåliga bromsar och de andra bättre måste påfrestningarna på kopplen och vagnarna bli stora). Men vanligt är det säkert inte. Jag bara drog ett värsta-scenario.

  • Skolan vet vilka eleverna är, men har inte gått ut med information då anhöriga ännu ej är underrättade. Annars är det väl ingenting fel i att ha god framförhållning. När man är 16/17 bryr man sig inte om övergångar har bra sikte/ljus. Jag själv använder den övergången ofta, har man håltimma är det bästa vägen att ta till torget. Det är inte direkt en livsfarlig övergång, jag kan tänka att tjejerna kanske hade bårttom till en lektion, småpratade och skrattade och helt enkelt inte hörde tåget komma.
    Jättetragisk olycka.

    • Anders_S

      Vickan: Mycket tragisk olycka. Jag inser att det numera finns en väg förbi Kvarnberget till Solgården så att man kan gå den vägen och använda övergången vid Solgården (jag bor inte längre själv i Stenungsund, men min far gör det). Att gå på spåret är ju annars den klart genaste vägen.

  • Bara inte det hela leder till några tokidéer som att ta bort den lilla gång & cykel övergången vid Statoil. I vissa fall så är jag motståndare till trygghetsfundamentalism. Folk måste ärligt talat hålla sig vakna. När det gäller spårvagnarna i Göteborg så brukar jag jämföra med tjurarna hemma i Härryda (gick genom en tjurhage 5 år på väg till skolan)- det är vare sig tjurarnas eller spårvagnarnas fel om ngn blir påkörd. Det är rent klanteri. Enkelt att undvika. Mest synd tycker jag om den stackars lokföraren.

  • Billy Kropotkin

    Anders_S: Ge gärna ett exempel på när tåg spårat ur när det ”tvärbromsat”! Jag arbetar med järnvägssäkerhetsfrågor och det finns en del problem som kan inträffa när tåg nödbromsar, men urspårning har jag aldrig hört talas om.

    Jag påstår att du talar i nattmössan.

    • Anders_S

      Kropotkin: Det är ointressant om jag talar i nattmössan eller inte. Det är inte viktigt. Det kändes bara logiskt. Och bromsfel är en orsak till att tåg spårar ur. Bromsfel kan visa sig vid kraftiga inbromsningar. Men självklart kan jag ha fel. Det var ju bara etts ätt att säga att det kunde varit värre.

      • Anders_S

        Kropotkin: Olyckan i Fjärås 2005 berodde förmodligen på felaktigt inställda bromsar om jag förstått rätt. Detta i kombination med tvärbromsning verkar inte vara en bra grej. Även om det inte hänt i Sverige nån gång att ett tåg spårat ut vid häftig inbromsning så verkar det inte helt osannolikt att det skulle kunna ske. Och det var ungefär vad jag påstod.

        Det visar sig dessutom att jag har rätt. Det finns beskrivet från USA. Det kallas för ”slack-run-in” och har orsakat urspårningar. Även vid vanlig inbromsning om jag förstått rätt.

  • Niklas

    Jättetråkigt. Och synd om det hände bara för att de genade över banvallen. Tyvärr verkar det vara något vanligt: när jag gick i gymnasiet i Uddevalla var det vissa som brukade gena genom en tågtunnel. ”Det finns ju inbuktningar om det kommer ett tåg” var deras ursäkt…

  • kefw

    man måste inte gå över den för att komma till centrum, finns en längre bak närmare skolan också som man kan använda…

    det hela är tragiskt! 🙁

  • Jonas

    Mikael Wallgren och Thorsten schytte har ni inget hjärta. Försök och sätta er in i hur det käns för anhöriga, lokförare och vittnen. Bygg en bro är ett bättre förslag och lite väntan blir det ju vid sådana olyckor. Byt till buss Thorsten.

    • Anders_S

      En bro på den aktuella platsen är kanske ett problem som jag ser det (man vill ju liksom inte komma ner bortanför Statoil, då blir det inte intressant att använda bron). Däremot så borde man kunna gå över/genom berget till Södra vägen och så kan man använda bron där.

      Och om det nu var så att de inte blev påkörda på övergången utan på spåret för att de använde banvallen som genväg så är ju inte en bro någon som helst lösning.

  • Pihlbaoge

    ”Lokföraren på tåget, ett att Västtrafiks tåg på väg från Göteborg, ska ha signalerat i god tid före olyckan, men hade ingen möjlighet att stanna.”

    Det låter som om de befunnit sig på spåret under en längre tid, men vart för insnöade i sin egna värld för att uppfatta att tåget är på väg.

    Utan att veta något om händelsen känns det på beskrivningen som om tjejerna gått på spåret med ryggen mot tåget, inte varit uppmärksamma på att det kom ett tåg bakom dem.

    Sen så kanske man ska ifrågasätta om tågföraren verkligen inte kunde stanna i tid. Det ligger ju trotts allt en station inte långt därifrån där Västrafiks tåg stannar, så man bör ju rimligtvis ha börjat sakna ned inför händelsen.

    Oavsett vilket, så tillhör det sunt förnuft att kolla så inga tåg kommer innan man går över ett tågspår. Det är ganska grundläggande på något sätt. Överlevnadsinstinkten/det sunda förnuftet är dock tyvärr en bristvara hos många, något vi beviseligen ser här.

  • Tomas

    Håller helt med Jonas. Att vid ett sådant här tillfälle bekymra sig för att folk får sitta någon timme på tåget och vänta visar väl allt mer vart vårt stressade samhälle är på väg. Våra tankar idag går till dom anhöriga, inte dom som blev lite försenade.

  • Billy Kropotkin

    Anders_S: Jag antar att du tänker på olyckan i Ledsgård norr om Kungsbacka i mars 2005. (Fjärås ligger ungefär lika långt söder om Kungsbacka). Den olyckan orsakades av att bromsen var felinställd så att tåget inte kunde stanna på en plats där spåret tog slut, så tåget fortsatte efter spåret och ut på en åker.

    Det är som du förstår något helt annat än att tåget skulle spåra ur av ”tvärbromsning”. I Ledsgård var ju problemet just att tåget inte kunde ”tvärbromsa”!

    ”Slack-run-in” som du nämner är ett problem med de extremt långa och tunga godståg som förekommer i USA. Det är inte ett problem i Sverige. Det är vanligt med 2 km långa godståg i USA och ännu längre tåg förekommer. I Sverige är inte godstågen längre än runt 900 m och redan en sådan längd är mycket ovanlig.

    Det kan hända att det ”inte verkar helt osannolikt” om man inte har kunskap om järnvägsdrift, men jag kan försäkra dig att det är helt osannolikt.

    • Anders_S

      Kropotkin: Jag menade Ledsgård. Skrev bara fel. I övrigt så har du säkerligen rätt. Men vad skulle hända om de främsta vagnarna i ett godståg hade bromsarna korrekt inställda men inte vagnarna längre bak? Skulle det inte innebära en situation som liknar ”slack run-in” vid en snabb inbromsning? Jag vet, en teknisk fråga (desutom ganska osannolik) och egentligen off-topic, men teoretiskt känns det som om det skulle kunna bli så. MIn tanke om att risken ökar med fler vagnar stämde ju i alla fall vad jag förstår.

  • Så vitt jag förstod var det många elever från skolan som blev vittnen till olyckan. Då behövs väl krisgrupp oavsett om de vet vilka det var som omkom eller inte.

  • miata

    Mycket spekulationer om olyckan i Stenungsund…Var det någon som var med? Som kan lämna riktiga och faktiska fakta komma fram/ut. För det är bara en massa spekulationer. ”Kunde inte lokföraren stanna”? En liten ledfråd! Det är inte bara att trycka på bromsen. Om ett tåg kör i 200 km, så tar det 1 km att få stopp på tåget. Visserligen så är hastigheten 110 km på den aktuella stäckan. Räddningstjänsten bestämmer att ingen får lämna tåget. Ingen normal vettig person vill se likdelar söndertrasade på banvallen. ”Flera timmar”. Det tog 1 1/2 timme med allt som allt. De avlidna gick inte på banvallen. De gick i gångfållan.
    Många kramar och tankar till de anhöriga, lokföraren och räddningstjänst!!!

  • Pihlbaoge, det ska inte på något vis ifrågasättas om föraren kunde stanna i tid, tro mig, ser man folk i spåret nödbromsar man rent instinktivt, det hjälper inte. Även i hastigheter runt 80-90 km får du räkna med 250-300 m stoppsträcka.

  • Har läst era inlägg här idag. Två unga liv är slut.
    Jag bor 200 m från olycksplatsen, har en dotter som är 15 år. Denna gång var det inte hon men någon annans döttrar. Jag är häpen och äcklad av vissa inlägg här. De visar en stor egoism som tyvärr är vanlig idag. Var och en måste hela tiden bekämpa sin egen egoism.Just nu handlar det om att sända offrens familjer sitt medlidande och ge dem intigritet så till vida att ni kan skona dem från era egna egoåsikter. Sänd en tanke till den arme lokföraren samt alla som blev vittne till detta tragiska och onödiga som inträffat. Sänd din tanke till räddningtjänsten som måste ta hand om följderna. Kort sagt var finns er medmänsklighet?

    • Anders_S

      S: Tivander: Jag har inte sett någon kommentar som är egoistisk och inte heller någon som är omänsklig. En del diskuterar fakta och en del är mer känslomässiga. Bara för att man tar upp fakta på ett sätt som kan upplevas lite kallt behöver man inte vara utan medkänsla eller egoistisk.

      Själv har jag gått över den aktuella järnvägsövergången många hundra gånger när jag var barn och tonåring. Då var den även för bilar och mer öppen än idag. Och farligare.

  • robert61

    Jag var på taget i sista vagnen. Man kände bara en kraftig inbromsning, inget annat. Ett tåg i rörelse påverkas inte mycket av att köra på en mänsklig kropp. Thorstens inledande kommentar är helt rätt i det här fallet. Vi blev sittande i drygt två timmar tills en äldre tant blev arg och påpekade att all personal hade gått av, varpå den som ville fick hoppa ner och gå också. Tyvärr kan jag inte belysa själva olyckan då jag såg ingenting.

    • Anders_S

      robert 61: Hade jag varit på tåget hade jag gått av direkt. Inget snack. Det är ju helt ofarligt på den aktuella platsen. Jag kan dock tala om att när ett X-2000 i hög fart kör in i en flock kor så smäller det rejält. MEn det är klart att ett tåg inte påevrkas av några små människor.

  • Thorsten Schütte

    robert61, Du har fattat poängen. Jag avsåg verkligen inte att vara hjärtlös, men pragmatisk. Ett gäng frustrerade och arga resenärer fångna i ett tåg är ju i sig själva en säkerhetsrisk. Bäst att göra sig kvitt dom snarast möjligt!

  • Pingback: Inget åtal i samband med tågolyckan i Stenungsund | Svensson()