Minskad trängselavgiftszon i Göteborg

Del 9 av 21 i serien Trängselavgift i Göteborg

Det område som ska ligga innanför gränserna för trängselskatten minskas enligt ett nytt förslag avsevärt. På Hisingen blir det ett mycket mindre område som omfattas och i Örgryte sker vissa justeringar. I södra Göteborg hamnar Fredriksdal, Almedal och Elisedal liksom södra Guldheden (Mosseberg) utanför zonen medan Burås och Getebergsäng i likhet med resten av Guldheden hamnar innanför. Det senare är i överensstämmelse med tidigare förslag.

Just på centrala Hisingen var det gamla förslaget lite problematiskt och det var också på Hisingen som missnöjet var störst och där Vägvalet (partiet som bildades mot trängselskatten) fick flest röster. Det nya förslaget verkar ha samma miljömässiga fördelar som det gamla, men innebär en hel del förbättringar för framförallt boende på Hisingen. Kort sagt ett bättre förslag än det tidigare.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Series Navigation<< Motståndet mot trängselskatt minskarKlart vi ska ha trängselavgifter >>
Advertisements
  • Denny

    Det enda vettiga förslaget är att trängselskatteförslaget stoppas helt och att kommunalskatten höjs i Göteborg med omnejd, med det antalet ören som behövs för att bygga bort problemen. Jag vill också slå ett slag för ”gratis” kommunaltrafik dvs lägg avgiften på kommunalskatten så kommer allt att bli mycket bättre, vi får då en minskad biltrafik automatiskt, och det sk ”stora” problemet försvinner. Alla måste vara med och betala för infrastrukturen, dom utan bil som åker kommunalt och dom med bil som inte åker kommunalt. Sluta upp med att skapa mer problem, och lös dom problemen som finns på det mest enklaste och smartaste sättet, och först då kommer vi att få se ett gladare och trevligare men också mjukare Göteborg.

    • Anders_S

      Denny: Trafikproblem går inte att bygag bort. Det har all trafikforskning visat i 40 år. Det som behvös är mer kollektivtrafik och den behöver vi få in pengar till. Partille, Lerum, Kungsbacka och Kungälv kommer alridg att höja skatten för at förbättra kollektivtrafiken i Göteborg. Trängselavgift är ett sätt att få dem att betala. Ditt förslag är alltså orealistiskt som jag ser det. Trängselavgift funegar bar överallt där det finns, Oslo, Stocholm, London, New York osv.