Det blir allt mer uppenbart att bristande underhåll inom SJ och andra järnvägsrelaterade verksamheter hotar människors liv och leder till en allt sämre fungerande tågtrafik. SJ har nu tvingats inställa (om än tillfälligt) all trafik med tåg som inte är motorvagnar, X2000, Regina eller dubbeldäckare. Det handlar om att alla vagnar som har så kallade blockbromsar stoppats. Främst är det alltså så kallade IC-tåg (loktåg) som ställts in.
Att sprickor i hjulen kunnat upptäckas på flera tåg än det som spårade ur i Norge häromsistens tyder tydligt på att det finns brister i underhållet. Sådana brister beror med stor säkerhet på privatiseringar, upphandlingar, avreglering och vinstmaximering. För sådant ska upptäckas under rutinmässiga genomgångar och underhåll och därmed inte orsaka urspårningar och svåra störningar med inställd tågtrafik. Det handlar inte om ett fel hos ledningen inom SJ, Euromaint, Trafikverket eller nån annan instans eller nåt annat bolag. Det handlar om ett systemfel som på sikt förstör järnvägstrafiken och hotar passagerares säkerhet.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om SJ, Järnväg, Tågtrafik, Säkerhet, Marknadsanpassning, Avreglering, Euromaint, Trafikverket, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
SÅ jävla trist att det ska behöva leda till sån där skit för kunderna. Ledsamt.
Det här har du helt rätt i. Som ekonom, och liberal för den delen, har jag svårt att förstå hur svenska så kallade liberaler tänker när de privatiserar och snålar på infrastruktur. Sossar och övriga rödgröna är lika medskyldiga till vansinnet, men det är främst liberaler som gör mig besviken, eftersom jag förväntar mig att de förstår sig på ekonomi. För våra svenska så kallade liberaler är det tydligen viktigare att staten sköter försäljning av alkoholhaltiga drycker, producerar undermåliga TV-program och annat som marknaden skulle göra bättre, än att tillhandahålla tågnät och dylikt där marknaden är dömd att misslyckas. Förklaringarna finns i vilken grundkursbok i mikroekonomi som helst (kollektiva varor, externaliteter osv), och borde knappt behöva förklaras eftersom det hela är väldigt logiskt.
Jag föredra denna metro från Chile världens modernaste metro går var 2-3 minut och puntlig aldrig någon försening när jag var där så skjukt rent och bra service..kolla länken
De har till och med platt tv på tågen ; )
Sverige är inte modernt i mina ögon som Chilenare..Har sett andre EU länder som har det bättre t.e.x. Sweich
kolla länken metro Chile
http://www.youtube.com/watch?v=oQmAYDBdqX4
En amerikanare i metro Chile platt tv på stationer
Stefan: Nej, den här sortens hysteriska tro på att marknaden ska fixa allt mellan himmel och jord har gripit omkring sig under tre korta epoker i historien – strax före franska revolutionen (det var då uttrycket laissez faire myntades), på 1840-talet och nu. Varje gång har det lett till fullständigt kaos, social misär och de två förra gångerna till revolutioner.
Under resten av tiden har alla, även liberaler, insett att det behövs ett samhälle med politisk styrning, som bland annat hanterar infrastruktur av typen järnvägar, sjukvård och utbildning – men också långsiktig industripolitik som också är för viktig för att överlåtas till kortsiktig spekulation.