Måste Stena nu flytta från Masthuggskajen?

Miljödomstolen har tydligen dömt i ett mål till nackdel för Stena Line. Något som fått flera tidningar att utbrista att Stena Line nu kan tvingas flytta bort sina färjeterminaler från södra älvstranden i Göteborg. Den ena färjeterminalen ligger mitt inne i Göteborg, Danmarksterminalen på Masthuggskajen, och jag skulle inte ha något emot att den flyttade. Samtidigt tycker jag det vore vansinnig att tvinga ut Stena till Skandiahamnen eller Älvsborgshamnen, då ska ju all biltrafik korsa hela Hisingen för att komma till färjan. Bättre vore i så fall att flytta Stena Lines Masthuggsterminal till gamla frihamnen där Englandsbåtarna hade sin terminal i slutet av sin existens.

Stena Tysklandsterminal som ligger vid Majnabbe ute i Majorna, strax innan Klippan, behöver inte flyttas alls som jag ser det. Den kan gott ligag kvar där den ligger. Det är bar emd en stad som har lite olika aktiviter invid varandra och i området kring Klippan och Majnabbe finns industrier, kontor, kulturverksmaheter, butiker, bostäder, hotell, restauranger (inklusive lyxrestauranger) och skolor.  Det är bra med ett så blandat utbud. Det ger en levande och intressant stad.

Mn nu tror jag i och för sig att tidninagrna farhågor (glädje?) om att Stena Line ska få flytta är förhastade. Min uppfattning är att det inte kommer att hända. Terminalerna kommer att ligga kvar där de ligger. Länge till misstänker jag.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Mikael i go:teborg

    Svensson, den här debatten känner du väl igen från yimby.gbg!
    -Jag anser däremot att Stena Lines Danmarksterminal borde tvingas flytta utanför Älvsborgsbron, varför inte precis vid Älvsborgsbrons fäste på Hisingen!
    Området där gamla Koppartrans höll till då måste visserligen de stora oljecisternerna läggas ner men det skulle medföra avsevärt mindre problem också för de som bor i Färjenäs området då luften från oljecisterna gör att det luktar verkligen illa i Färjenäsområdet.
    Ursprunget till detta beslut av Miljödomstolen i Vänersborg har sin orsak i en anmälan från Naturskyddsföreningens lokalavdelning i
    Göteborg som har anfört 2 kap § 6 i Miljöbalken om dess gränsvärden gällande NOx utsläpp från både färjorna och lastbilarna till/från Stena Lines färjor.

    • Anders_S

      Ja, men jag håller inte med. Dels är det fel om Ryahamnen och Skarvikshamnen, Koppartrans har aldrig legat där utan längre upp på land där det fortfarande ligger (heter numera Shell). Rya skog skulle kunna drabbas negativt och en ny omlastningshamn och nya smörjoljefabriker måste byggas nån annan stans. Den mesta lukten (som inte är så mycket som jag ser det, har i olika omgångar i mitt liv jobbat i Skarvik, Rya och på avloppsreningsverket) kommer från raffet och från Ryaverket, avloppsreningsverket som ligger där. Det blir mer genomfartsttrafik om Stena Line flyttar ditut än om det hamnar i frihamnen. Dessutom är det bättre för all resenärer som slipper hamna ute i ingenstans, även om Färjenäs skulle bli bättre om där byggdes fler bostäder och inrättades en färjeförbindelse direkt över till Klippan.

  • Manne

    Jag tycker att det skulle vara bra om Stena flyttar utanför Älvsborgsbron av flera skäl.
    Som du såg i kartan om T-banesatsningsförslaget jag visade dig, så föreslås det, av oss, en snabbspårväg till Torslanda C. Den är ju fortfarande i idestadiet, men, man kan ju alltid lägga till tre hållplatser. En dubbel vinst för nordvästra Göteborg.
    Dessutom, med tanke på den allt mer globaliserade världen, så behöver Stena utöka sin verksamhet. Har haft en tanke på atlantgående, större fartyg som kan ta en till t.ex USA’s östkust i ett nafs, i samma anda som våra förfäders.
    Vad tycker du?

    • Anders_S

      Med Stena vid Älsborgsbron så blri det som ja redan argumenterat för, mer föroreningar. en kryssningshamn för stora kryssningsfartyg (och amerikabåtar) kan vi däremot bygga. Då är Nya varvet den självklara platsen. Hamnen där används inte till nåt vettigt och vi beöver inte byggaen ny oljeterminal hamn istället för Ryahmanen.

  • Pingback: Man kan inte ha "kontinentala kajer" mot älven | Svensson()