Skolor som tar lärdom av pedagogisk forskning lyckas bättre

I ett tidigare inlägg skrev jag om skolan i Nossebro som gått från en av de sämsta skolorna i Sverige till en av de bästa. Detta genom att ta till sig den pedagogisak forskning som finns och sedan följa dessa rön. Vilket innebär att man vidtagit åtgärder som går stick i stäv med Jan Björklunds skolpolitik. Exempelvis ser man skolan och lärarna som ansvariga om eleven misslyckas. Man lägger inte hela ansvaret på den enskilde eleven.

På liknande sätt gör uppenbarligen Tullingegymnasiet i Botkyrka. Där anser man att det är lärarens ansvar att matteundervisningen ger eleveran utmaningar på rätt nivå och skolans ansvar att eleverna lär sig nåt. Det är inte den enskilde elevens fel om de misslyckas, utan det är skolans misslyckande i så fall. Detta synsätt har uppenbarligen lett till att Tullingegymnasiets matteundervisning är klart bättre än den ”undervisning” som bedrivs på många andra håll.

Alltså, gör som forskningen säger och tvärsemot vad Jan Björklund säger och sagt så blir skolan bra.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Advertisements