Sämre bussar – resultatet av privatiseringar

Att de bussar som polisen kontrollerar blir i allt sämre skick har en grundläggande och underliggande orsak. Privatisering och upphandling. Busstrafik köps i praktiken alltid upp från det bolag som lägger det lägsta anbudet. Enda sättet för bussbolagen (utförarna) att kunna tjäna pengar på trafiken blir i det läget minskat underhåll, högre utnyttjande av varje buss och minskad personal. Resultatet är att underhållet på bussarna blir eftersatt och vi får allt fler trafikfarliga bussar. Något som polisens kontroller tydligt visar.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Vert verité

    Jojo, ytterligare ett exempel på alla dessa ”aktörer” som man ska lita på att de gör sitt allra bästa. De gör sitt bästa, som du säger, att kortsiktigt tjäna pengar. Men ägaren Västtrafik måste ju ta sitt ansvar. Det måste väl också finnas säkerhetskrav och om de inte uppnås borde det väl inte vara så svårt att riva kontrakt. Om det nu är där skon klämmer.

    Haha, höll på att skicka, men såg att jag råkat skriva ’ruva’ kontraktet. Det kanske är det de gör.. Yra höns på Västtrafik ruvar aningslöst på diverse bussbolagskontrakt.

  • Pingback: Järnvägsprofitörerna - bussbolagen | Svensson()