Svårt att åka kollektivt när det inte fungerar

Det är svårt att få kollektivtrafikresandet att öka när det inte riktigt fungerar att åka kollektivt i alla lägen. Dels är det så att kollektivtrafiken i Göteborg är långsam och på många ställen är busstrafiken jämt försenad. Dessutom är bussarna undermåliga och har underkapacitet så det blir trångt och otrevligt.  Detta är ett resultat av samma saker som orsakar allt kaos på vår järnvägar. Bristande underhåll, avreglering, upphandlingar privatiseringar, vinststyrning och vinstmaximering. Vi får heller inte glömma bort ett biljettsystem som gör det svårt för tillfällighetsåkande.

Vad som behövs i Göteborg är en rejäl satsning på utbyggande av den spårbundna trafiken. Spårväg på Norra älvstranden, till Backa, till Askim och en ny tunnel för spårväg mellan Stigberget och Lindholmen. Utbyggnad av Hamnbanan, Boråsbanan och Bohusbanan till dubbelspår. Pendeltåg på dessa banor. Skippa Västlänken och bygg en ny centralstation i Gamlestaden. Det blir billigare och är färdigt tidigare, men får samma praktiska resultat.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

4 svar på “Svårt att åka kollektivt när det inte fungerar”

  1. Du glömmer en sak varför kollektivtrafiken har problem – det saknas kompetens hos inblandade aktörer. Västsverige och Småland har nyligen ”begåvats” med en ny tågoperatör; DSB First Väst. Detta danskägda bolag har på en dryg vecka lyckats visa sin totala inkompetens. Tågen är på fel plats, personalen är på fel plats och tågen går inte. Informationen till resenärerna måste först godkännas av huvudkontoret i Malmö och uteblir därför oftast helt och hållet. Operatören har upphandlats av tre länstrafikbolag i samverkan. Vilken kompetens som finns hos dessa bolag förstår man när man ser vilka som ingår i styrelserna; ett antal politruker med bäst-före-datum för länge, länge sedan. Hur det står till med kompetensen hos Trafikverket har bl.a. Nyheterna i TV4 nyligen speglat väldigt väl. Har idag för övrigt noterat att DSB plockat bort alla mejladresser på sina webbplatser. Förmodligen vill man inte ha fler ilskna synpunkter från resenärerna… Nästa steg blir förmodligen att även plocka bort telefonnumren.

    1. Swen Dahl: Jag tvivlar på att några av världens största tågbolag saknar kompetens. Bägge moderbolagen till DSB First hör till världen största. Problemet ligger inte där. Problemet ligger i att man inte kan göra det man borde kunna göra genom för liten bemanning på all positioner, i syfte att maximer vinsterna. Det är alltså kortsiktigt ekonomiskt bättre att agera som de gör. Och kortsiktig vinst styr, eftersom upphandlingsperioder är korta och man alltså måste plocka ut så mycket pengar som möjligt på denna tid.

      Länstrafikbolagen upphandlar alltid billigast möjligt, vilket naturligtvis är tokigt, men lagarna är skrivna så att de måste göra det. Har inget med kompetens att göra.

      Ditt påstående om mejladresserna är däremot trams, vilket tog mig 1 sekund att konstatera.

      Läs mina länkade inlägg så får du sambanden och orsakerna mer klara för dig.

  2. Trams? Gå in på webbsidan för DSB First Väst och kolla om du hittar någon mejl-adress. Den fanns där i söndags men är nu borttagen. Däremot finns det på DSB:s förstasida mejl-adress till huvudkontoret. Trams, Svensson!

    1. Swen: En sekund tog det att hitta en mejladress som jag sa tidigare. Hos DSB (vilket du skrev från början, du kanske borde uttrycka dig lite mer adekvat) eller hos DSB First, men inte på DSB First Väst. Men det är ju inte så intressant. Där finns en mejladress och även om det inte fanns nån så bevisar det ingenting.

      Det är inte personalen det är fel på, utan systemet.

Kommentarer är stängda.