Bostadsbolaget slösar med pengar

När bostadsbolaget investerar nästan 7 miljoner kronor i vackra stenar för att markera sin bostadsområden är det ett rent slöseri med hyresgästernas pengar. Man satsar på yta och propaganda istället för på sina hyresgäster. Istället för på kvalitet och bra service. Nu är 7 miljoner kronor egentligen inte så jättemycket, men det är totalt onödigt att slänga ut de pengarna på meningslösa monument.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • Anonym

    Här håller jag inte med dig.
    Sverige har i sin folkhemstradition haft en tradition av att försöka ge även vanliga människor tillgång till konst och utsmyckningar som annars ofta varit förbehållet ”viktiga” platser. Väldigt många av våra bostadsområden från 50-talet och 60-talet utmärks av ytterst bra planering och genomtänkta utsmyckningar. Jag tror ingen (som har reflekterat djupare över detta) skulle vilja ha detta ogjort idag.

    Jag minns själv när jag var barn, hur mina blickar drogs mot väggutsmyckningarna vid Axel Dahsltröms Torg eller konsten vid Radiotorget eller dammen och fontänen man kunde bada i vid Althallen. Och detta gjordes då Sverige var betydligt fattigare än idag.
    Många betraktar ofta modern konst som elitistisk, men i alla fall har jag alltid uppskattat det jag sett utan att nödvändigtvis förstå det på djupet. En vacker praktisk stenläggning skänker mig också glädje och jag tror många uppskattar detta speciellt i områden som exempelvis Hjällbo och Hammarkullen.

    Att ge lite extra till områden om annars ofta betraktas med nedlåtenhet visar att man bryr sig om människorna där, och deras behov av bra uterum där man kan mötas, leka och vila efter en hård dag.

    Jens, Kambodja

    • Du har rätt i ditt resonemang om konst. Men jag anser inte att dessa stenar handlar om konst utan om nån slags ”varumärkesplacering”.

      Jag funderade faktiskt också i samma banor som du när jag skrev inlägget.