Meningslös forskning om Ikea?

Att Ikea är en labyrint vet väl alla som nån gång har handlat på företagets möbelvaruhus. Dvs i stort sett alla i Sverige och många, många i andra länder. Att syftet med labyrinten är att vi ska lockas till att handla mer är ju också nåt som är uppenbart. Det behövs knappast nån forskning eller några forskare för att ta reda på detta. Så det verkar vara lite onödig forskning. Men kanske är det bra när forskningen kan bekräfta det vi alla vet liksom när den i andra fall kan vederlägga (motbevisa) det vi vet.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • J K

    Nu kanske man inte ska dra fäör stora paralleller om ”meningslsös forskning” på grund av två meningar från TT.

    Det är naturligtvis en del i marknadsföring och ekonomi och föreläsningen har undertexten:

    ””Professor Alan Penn will describe the way that architects use space to sell you things. He will show how space creates patterns of movement and how this brings you in contact with goods. In IKEA though, the story gets more interesting, here the designers deliberately set out to confuse you and in this way draw you into buying things that were not on your shopping list.””

    http://www.youtube.com/user/UCLLHL?feature=mhum#p/c/0/NkePRXxH9D4

    • Nu menar jag ju inte heller att det är meningslöst. Du kanske skulle läst hela texten innan du kommenterade? I övrigt är din kommentar och länk både intressant och relevant.