Avregleringen av järnvägen skapar problem

Det är en åsikt som jag drivit i många inlägg och den är också lätt att belägga och bevisa. Avreglering och privatisering är huvudorsakerna till problemen för järnvägen i Sverige. Resultatet av järnvägspolitiken har blivit att ingen vet vem som är ansvarig för vad, underbud gör att företag som DSB First i princip är konkursfärdiga redan från den dag de tar över trafik. För att spara pengar minskas personal och underhåll. Resultatet blir dåligt service och inställd tågtrafik. Sånt som förr hade lett till smärre problem, som exempelvis lite snö eller nedfallna träd leder nu till omfattande störningar och stopp.

En som håller med är den tidigare moderatledaren och numera också före detta styrelseordföranden i SJ, Ulf Adelsohn:

– Det spelar väl viss roll. Men skulle man ta vintern som intäkt skulle väl huvuden rulla som under Stockholms blodbad. Till exempel Trafikverket är ett aktuellt gäng.

Enligt honom har avregleringen orsakat stora problem. Han menar att uppdraget från svenskarna är att ge bra service, medan uppdraget från regeringen bara är lönsamhet.

– På det nationella nätet finns det idag inte förutsättningar för konkurrens, säger Adelsohn.

Under sina nio år som styrelseordförande har han hörts och synts mycket.

– Jag tycker att han förtjänar beröm i det att han har varit en frisk fläkt och har vågat kritisera oavsett vem det är som har förtjänat kritik, säger Anders Ygeman, socialdemokratisk ordförande i riksdagens trafikutskott.

Politikerna får skarp kritik av Adelsohn.

– Svensk trafikpolitik har varit en lekstuga för okunniga politiker i 25 år.

Intressant?
Borgarmedia: SVD, DN1, 2, 3, AB1, 2, 3, EX,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements