Konkurrens och avreglering ger sämre tågtrafik

järnvägsområdet innebär konkurrens, avreglering och upphandlingssystem att järnvägstrafiken blir sämre. Det har vi sett med de kvalitetsmässigt usla Öresundstågen som drivs av det konkursfärdiga bolaget DSB First. Genom underbud har företaget också fått kontrakt på att driva regiontrafiken i Västra Götaland. Det fungera inte speciellt bra. Upphandlingssystemen och avregleringen av underhållet har lett till sämre kvalitet och fler stopp för tågen på de svenska järnvägarna. SJ har tvingats leverera vinst vilket också gjort att kvaliteten försämrats.

Kort sagt är järnvägspolitiken i Sverige så dålig som Ulf Adelsohn gjort gällande. Den sköts nämligen av människor som antingen är inkompetenta och okunniga eller så vill de att persontrafiken på järnvägen ska läggas ner. För så har det blivit överallt där järnvägstrafik helt varit privat och avreglerad.

Typexemplet är USA där persontrafik på järnväg endast kan upprätthållas där offentligt ägda/kontrollerade bolag sköter trafiken inom reglerade system med offentliga subventioner där varje spår i praktiken bara trafikeras av ett enda bolag, utan regelbundna upphandlingar och dumpningar av priser (ex Amtrak, Metra, MetroNorth). Underhåll och sådant, av spår och rullande material sköts också av de bolag som sköter trafiken. Det finns ingen fri konkurrens i de system som fungerar. Varken i USA eller nån annan stans. Det kommer inte heller att fungera i Sverige. Alla privata bolag i USA som tidigare hade persontrafik lade ner denna då den inte var lönsam. I Sverige har vi hittills fått sämre kvalitet istället för direkta nedläggningar som en följd av avreglering och privatisering.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Anonym

    Det är mycket svårt att hitta en avreglering som medfört mindre kostnader för staten och samtidigt billigare för konsumenten (alltså medfört en effektivisering). Det är dock mycket lätt att hitta exempel där det motsatta är sant.

    Avregleringarna är på sikt bra, då deras konstanta misslyckande underminera hela den liberala politiken. Folk är inte dummare än att de inser detta då de går igenom sina kostnader, de inser detta när de skall försöka göra alla snåriga val som avregleringar medför. Det kostar folk tid OCH pengar, vilket är en förlust för livskvaliteten i stort och det kommer inte accepteras i längden.

  • Folk verkar vara just så dumma att de accepterar de ruttna följder som följer avregleringarna. De röstar ju på Alliansen enkom för att det bjuds på jobbskatteavdrag. Lättlurade skaror verkar det alltså finnas gott om. Att jobbskattebidraget i verkligheten inte gör plånboken ett dugg fetare är det få som ens fattar. Dumskallar 🙂

  • Pingback: I Skåne planeras nödtrafik om DSB First konkursar - hur blir det i Västsverige? | Svensson()