I Stockholm finns det preliminära planer på en lång rad spårvägslinjer, närmare bestämt 6 stycken innerstadslinjer:
- 1. Spårväg City: Lidingö-Centralen-Stora Essingen, och Ropsten-KS
- 2. Spårväg SÖS-Slussen-Stureplan-Odenplan- Solna
- 4. Spårväg: Gullmarsplan- Hornstull- Odenplan- Radiohuset- Loudden
- 5. Spårväg Liljeholmen- KS
- 6. Spårväg Frihamnen- KS
- 7. Spårväg Waldemarsudde-Centralen
Därtill kommer utbyggnad av tvärbanan. Den senare ska byggas ut norrut från Alvik och en diskussion finns om en utbyggnad i södra Stockholm också. De nya stadsspårvägslinjerna som man diskuterar är tänkta att ersätta stombusslinjer. Stockholm har i alla tider varit mer förutseende och haft en bättre framförhållning när det gäller kollektivtrafik än Göteborg. Staden på Sveriges baksida har därför en mycket större andel kollektivtrafikresenärer än bilindustristaden i väster. Och just det sistnämnda är nog faktiskt den stora orsaken till att Göteborgs kollektivtrafik är dåligt fungerande och dåligt utbyggd. Med låg andel av resenärerna som följd. I Stockholm kan dessutom en utbyggnad av tunnelbanan vara aktuell.
Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om Spårväg, Spårvägsutbyggnad, Spårväg City, Stombussar, Stockholm, Kollektivtrafik, Samhälle, Politik