Man kan inte lagstifta bort fattigdom genom att göra tiggeri till ett brott

Jag skrev tidigare att politikerna i Sala gör sig till åtlöje när de förbjuder tiggeri. Dels för att det verkar vara en helt meningslös åtgärd, Sala kryllar med all sannolikhet inte av tiggare, dels för att det visar att politikerna i Sala har en förvriden verklighetsuppfattning där rasimen tycks lura nånstans i bakhuvudet.

Men det är också så att människor tigger för att de är fattiga. Fattigdom kan inte lagstiftas bort. Att göra det olagligt att tigga innebär bara att man kriminaliserar en handling som fattiga människor ofta måste gör ändå. Resultet blir ytterligare fattigdom, ytterligare utanförskap och förföljelse från samhällets sida. Men själva problemet, anledningen till att folk tigger, fattigdomen, blir kvar. Den kan inte lagstiftas bort genom att göra tiggeri till ett brott. Så länge fattigdom finns så kommer det att finnas tiggeri.

Man kan förstås lagstifta bort fattigdom på andra sätt. Genom att se till att sjukkassa och a-kassa ger tillräckligt med pengar att leva på. Genom att se till att det finns minimilöner. En europeisk minimilön som gäller i alla länder utom de som har kollektivavtal på området kan vara en väg att gå för att få bort fattigdomen. Det kräver då att socialbidrag, a-kassa och liknande i alla europeiska länder också ligger över en viss nivå. Det måste gå att överleva på den typen av ersättningar. I hela Europa. För får man inte bukt med fattigdomen i exempelvis Rumänien så kommer det att finnas tiggare i Europa.

Men man kan, som sagt var, aldrig få bukt med fattigdomen genom att förbjuda tiggeri. Det gör det bara sämre för de fattiga genom att det också kriminaliserar dem. Det är en människofientlig, inhuman åtgärd helt enkelt.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Tags: , , , , , , , , , ,

Powered by Qumana

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

16 svar på “Man kan inte lagstifta bort fattigdom genom att göra tiggeri till ett brott”

  1. Det är ju inte tiggarna som får pengarna endå, Oftast bor tiggare hos ”Hallickar” som tar pengarna.
    Ger du en tiggare pengar så vet ficktjuvarna det som arbetar med tiggarna.
    Då plockar dom din plånbok eftersom du har visat vart du har den. Typ så det fungerar.
    Om du kanske är i göteborgstad nån gång så ser du att det är samma tiggare 4 – 5 stycken.
    detta är samma tiggare som varit där i flera år.

    1. Ibland fungerar det så. Tiggarna får sin andel, förmedlaren (”hallicken”) sin andel. På ett vanligt företag kallas den senare för företagare eller kapitalist. Tiggeriverksamhet kan vara organiserad på samma sätt ibland. Men det förändrar inte mitt grundläggande resonemang.

      Däremot finns det inget som helst samband mellan ficktjuvar och tiggare. Det är bara rena fördomar. Det finns inte några som helst belägg eller bevis för ditt fördomsfulla påstående.

      Nej, tiggarna i Göteborg byts ut. Man reser hem till Rumänien (eller Slovakien) och kommer tillbaks några månader senare. I mellantiden är det några andra som är i Göteborg och tigger. Jag har pratat båd emed tiggare och poliser om detta och det med ficktjuvar.

      1. Ja det kanske är en fördom att säga det med ficktjuvar det va bara att jag sett ett program om det fast det var från usa då. Kan varit jag som kommer ihåg fel med eftersom det va länge sedan jag såg det. Så jag kanske drog en förhastad slutsats att det va ett liknande läge i Göteborg.
        En sak jag med undrar som jag har märkt att många från just vänstern gör är att så fort som något händer som inte gynnar invandrare så är det rasism. Hur kommer det sig att ni alltid vinklar det mot nått sånt när det inte har med det att göra ?

  2. Så länge de sitter ner på gatan utan att trycka upp sin mugg i ansiktet på mig, så får de väl tigga. Själv ger jag gärna gatumusikanter pengar, men skulle aldrig ge pengar till en tiggare. Speciellt inte de som trycker upp sin mugg i ansiktet på mig, och när jag säger nej, så ger de sig inte, utan står kvar, en decimeter ifrån mig och upprepar ”please, please, please”, tills jag går därifrån.

    Sen undrar jag en sak, du säger ju att tiggare alltid kommer finnas så länge det finns fattiga länder i europa, men varför fanns det inga synliga tiggare i Göteborg för bara några år sedan? Europa har ju inte blivit fattigt över en natt direkt, men tiggarna kom över en natt, och sen har de stannat.

    Sen håller jag med Fredrik i hans frågeställning varför det är så att så fort inget gynnar utlänningar, så är man rasist. Jag är inte rasist för att jag inte gillar att få en tiggarmugg uppkört i mitt ansikte när jag är på stan, jag hade haft exakt samma åsikt om det var en svensk som betedde sig så.

    1. Det fanns inte tiggare i Göteborg innan den fria rörligheten inom EU genomfördes. Förutom alkisar då, såna tiggare har alltid funnits.

  3. Så dålig har situationen i Sverige inte blivit än att folk verkligen behöver tigga. Men när den blir så (inte omöjligt) då har vi redan vant oss vid dessa utländska tiggare och kommer inte längre att reagera. Vi blir farligt avtrubbade i vår solidaritet av de utländska importerade tiggarna. Vi vänjer oss vid att det är ett normalt inslag i gatubilden med tiggare, något jag aldrig kommer att göra. Det gjorde jag inte under mina utlandsår heller men aldrig kunde jag drömma om att vi skulle få tiggare. Här! I Sverige!

    Jag betalar bra med skatt, och gladeligen. Jag kan gärna lägga på lite mer också. Men då är det min förbannade rättighet som solidarisk skattebetalande medborgare att slippa se dessa patetiska självförnedrande typer ligga på knä som levde vi i Indien eller i Dickens England. Det är ju fruktansvärt! Förbjud genast eländet!

    Brassa på med lite mer pengar till hjälp åt romer i Östeuropa på plats istället. Jag har aldrig begripit resonemanget att utländska medborgare är våtr ansvar mer här än där. Och erbjud ett antal romer att komma hit och bli svenska medborgare, integreras och arbeta.

    Men låt mig slippa tiggarna på gatorna så fort jag går ut. Varken jag eller andra skattebetalande svenskar som inte gnäller på vad välfärden i skatter kostar har gjort oss förtjänta av den förolämpningen mot oss som utländska tiggare i ansiktet i Sverige utgör.

    Fri rörlighet är en sak, men får de inte jobb ska de återvända. Tiggeri löser nada. Deras situation måste lösas på plats, delvis med hjälp av oss, och några kan vi ge medborgarskap.

    1. Men så dålig är den i Rumänien, Bulgarien, Slovakien. För romer främst. Ett förbud mott tiggeri får som enda konsekvens en kriminalisering av romer. Det är därmed i praktiken rasism. Man kan inte komma tillrätta med detta fattigdomsproblem genom att kriminalisera romer. Men tiggeri är ett individuellt sätt att lösa problemet med fattigdom då vi inte gör det via samhället. Det vore skandalöst om vi skulle förneka fattiga människor den möjligheten bara ör att vi tycker det är ”obekvämt” och ”otrevligt”.

  4. Anders; Du halkar helt snett i din argumentation. Förbudet innebär inte en kriminalisering av romer. Det handlar om ett förbud mot olaglig människohandel. En handel som drivs internationellt och som är synnerligen hänsynslös. Varför vill du stödja en sådan verksamhet? Anser du även att det är fel att kriminalisera människohandel när det gäller prostitution? Har inte även prostitutionen sin grund i fattigdom och misär, främst i vissa östländer? Med din logik borde vi sålunda tillåta gatuprostitution!!

    Du kan också se det som att reglerna i Sala faktiskt jämställer den nu aktuell tiggeriverksamheten med all annan kommersiell handel på allmän plats. Har du inte tillstånd åker du bort och kan även få betala böter. Dessa regler gäller för all annan kommersiell verksamhet. Varför vill du ge särskilda konkurrensfördelar till den hänsynslösa människohandeln?

    1. I praktiken innebär det en kriminalisering av romer. Man kan inte komma åt människohandel gnom en sådan åtgärd. DU har inte visat på ett enda argument som motsäger mina argument.

      Precis som prostituerade inte är kriminella ska inte heller tiggare var det.

      Människohandel (oavsett syfte med den) kan man bara komma åt om fattigdom och ojämlikhet avskaffas.

      Inte heller finns det några belägg för att tiggeriet i Sverige har något med människohandel att göra. Tiggarna kommer ju från länder inom EU och det handlar då om mer klassiskt kapitalistiskt utnyttjande. Vilket vi ju inte kan komma åt genom att kriminalisera romer.

    2. I praktiken innebär det en kriminalisering av romer. Man kan inte komma åt människohandel gnom en sådan åtgärd. DU har inte visat på ett enda argument som motsäger mina argument.

      Precis som prostituerade inte är kriminella ska inte heller tiggare var det.

      Människohandel (oavsett syfte med den) kan man bara komma åt om fattigdom och ojämlikhet avskaffas.

      Inte heller finns det några belägg för att tiggeriet i Sverige har något med människohandel att göra. Tiggarna kommer ju från länder inom EU och det handlar då om mer klassiskt kapitalistiskt utnyttjande. Vilket vi ju inte kan komma åt genom att kriminalisera romer.

  5. Jag föreslår som jag sa att vi använder svenska skattepengar för att hjälpa romer i Östeuropa, och att vi tar in en del av dem till Sverige och ger dem medborgarskap. Alla länder i Europa bör betala för att avhjälpa romernas utanförskap. Deras situation är speciell då de saknar hemland, även om Indien är det formellt. Tiggeri löser inga problem, tvärtom skapar problem.

    Den inställningen har jag svårt att se skulle vara rasistisk, men jag börjar inse att i Sverige idag får man räkna med att brännmärkas som rasist så fort man i debatten vågar lämna det politiskt korrekta.

    Om det nu tiggeri är ett individuellt sätt lösa fattigdomsproblemet kanske vi istället skulle göra som kyrkan förr, ge ut tiggarbevis så de fattiga kunde åka runt och tigga i socknarna legalt. Nu istället utge tiggarbevis från från våra ambassader i fattiga länder, så alla som behöver det får rätt komma hit på betald resa och tigga under några månader om året. Räkna med miljoner tiggare.

    Vad jag inte förstår är försvaret av det här anarkistiska att just de som händelsevis råkar ta sig över vår geografiska historiskt tillfälliga svenska gräns har mer rätt att tigga än alla andra fattiga och svältande miljarder i Afrika, Asien och Latinamerika. Jag tycker icke-svenska medborgare ska behandlas likvärdigt oavsett var deras kroppar råkar befinna sig på jordklotet. Det är väl en mer internationalistisk inställning.

    1. Ingen har hävdat att romer eller andra som bor inom de gränser som utgör Schengen har mer rätt att tigga än andra. Alla har rätt att tigga, men ingen borde behöva.

      Förslaget att lösa romerans problem i öst faller just på sådant som det exempel som jag givit. Vi måste alltså både hjälpa romer genom att de ges möjlighet att lämna omöjliga förhållanden, genom politiska insatser så att de länder där de lever förändras (som vi gjorde en gång i Sverige när vi tog bort tiggeriförbud, lösdriveriförbud osv). Insatser måste alltså göras på en rad plan och områden. Ett tiggeriförbud skulle inte underlätta det eller göra det mer möjligt. Därför blir enda praktiska resultatet av ett tiggeriförbud en kriminalisering av romer. Därför är det ett dåligt förslag. Att tillåta tiggeri även i fortsättningen är inget hinder mot andra insatser.

Kommentarer är stängda.