Stoppa pengarullningen till Saab

Saab har ingen som helst ekonomisk möjlighet att överleva som personbilstillverkare. Det är uppenbart. Det finns därför ingen anledning att pumpa in en massa pengar för biltillverkning i företaget. Pengarna som går rakt i fickorna på människor var enda affärsidé förmodligen är att blåsa europeiska skattebetalare på pengar. Varken Victor Muller (som tidigare lurat till sig bidrag från myndigheter med tvivelaktiga affärsprojekt) eller Vladimir Antonov är några trovärdiga ägare av en större bilfabrik.

Istället är en omställning av produktionen vid Saab Automobil i Trollhättan en framkomlig väg. Biltillverkning är det inte.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

4 svar på “Stoppa pengarullningen till Saab”

  1. Du vet inte vad du snackar om. Varför skulle det vara uppenbart att Saab inte kan överleva?

    Alla bilbolag i alla andra länder får kraftiga statliga stöd. Saab och Volvo har fått förhållandevis lite, Saab på sistone under Spykers ägande närmast inget alls. Tyska bilmärken får lokalhyra och utvecklingsprojekt betalda utav tyska skattebetalare. Koreanska bilmärken, så obergipligt hyllade i svensk press, är halvstatliga. Franska bilar hade inte funnits utan kraftigt statligt understöd.

    Saab har en fantastisk personal som levererat suveräna bilar. GM hade, bortsett bokföringstekniska vilseledande manövrar, en bra lönsamhet i Saab under många många år.

    Det finns goda chanser för Saab att bli framgångsrika igen, med bara ett uns av smidighet från EIB och svenska regeringen.

    1. Saab har aldrig gått med vinst. Med undantag av en period på 1980-talet som råkade sammanfall med när jag arbetade inom företaget. Jag var då fackligt aktiv och anställd på växellådsfabriken i Göteborg som då tillhörde Scania och inte Saab, men det var samma företag. Saab-Scania AB. Jag har långt efteråt behållit kontakter inom företaget. Både på arbetsgivarsidan och den fackliga sidan såväl som på golvet. Jag vet nog vad jag pratar om, mer än vad du vet i alla fall.

      Saab Automobil är för litet för att bära sig. Och många så kallade bilexperter delar min åsikt. Så jag vet inte vem det som är okunnig. Du eller jag?

      PSA har aldrig varit ägt av franska staten. Renualt har däremot varit ägt av franska staten på grund av att tidigare ägare var nazistsympatisör och därför nationaliserades företaget. Sen har du förstås fel om ägandet av den koreanska bilindustrin.

      Jag har inget mot statligt ägda företag, men jag tycker å andra sidan inte heller att vi med statliga pengar ska tillverka bilar med förlus. Det ställningstagandet handlar om miljö och klimat såväl som om ekonomi.

    2. Saab har aldrig gått med vinst. Med undantag av en period på 1980-talet som råkade sammanfall med när jag arbetade inom företaget. Jag var då fackligt aktiv och anställd på växellådsfabriken i Göteborg som då tillhörde Scania och inte Saab, men det var samma företag. Saab-Scania AB. Jag har långt efteråt behållit kontakter inom företaget. Både på arbetsgivarsidan och den fackliga sidan såväl som på golvet. Jag vet nog vad jag pratar om, mer än vad du vet i alla fall.

      Saab Automobil är för litet för att bära sig. Och många så kallade bilexperter delar min åsikt. Så jag vet inte vem det som är okunnig. Du eller jag?

      PSA har aldrig varit ägt av franska staten. Renualt har däremot varit ägt av franska staten på grund av att tidigare ägare var nazistsympatisör och därför nationaliserades företaget. Sen har du förstås fel om ägandet av den koreanska bilindustrin.

      Jag har inget mot statligt ägda företag, men jag tycker å andra sidan inte heller att vi med statliga pengar ska tillverka bilar med förlus. Det ställningstagandet handlar om miljö och klimat såväl som om ekonomi.

Kommentarer är stängda.