Förklarar bantningsmisslyckanden

Boknytt
Aamodt & Wang
Välkommen till din hjärna
Natur & Kultur

Förklarar bantningsmisslyckanden

Den neurologiska forskningen går raskt framåt och resulterar i fängslande kunskap om vår hjärna. Det är ett trendigt ämne för populärvetenskap, och inte undra på – vi är ju våra hjärnor! Denna intressanta bok är en i raden och min enda kritik är den som drabbar alla ”hjärnböcker” – jag vill ha mer illustrationer och bättre samspel mellan text och bild. Boken gav mig äntligen en förklaring till misslyckade bantningsförsök – hjärnan tar till ”diverse knep för att hålla vikten på sin egen favoritnivå.” Spännande om känslor, beteende, socialitet, altruism, könsskillnader, religion och dess genetisk-biologiska grund. Bra bok.

Hans Norebrink

Läs mer: EX, Björn Liedén, Knuff, FoF,

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

47 kr hos Bokus

Advertisements
  • Om man vill läsa om de psykologiska orsakerna till misslyckade bantningsförsök är denna bok utmärkt:

    http://www.bokus.com/bok/9789185675043/ga-ner-i-vikt-med-kognitiv-beteendeterapi/

    Rent förenklat kan man säga detta: Människan försöker alltid återgå till normalläge. Om man ätit onyttigt en längre tid är detta tyvärr normalläget. Alla människor kan arbeta hårt på att gå ned i vikt i några månader. Men hjärnan vill hela tiden återgå till vad den ser som normalt. För att förändra detta kläge kan det ta upp till tre års tid. Därför gäller det att förändra sitt beteendemönster på ett sätt man vet att man kan hantera under så lång tid. Då räcker det inte med en snabb viktnedgång. Man måste kunna hålla vikten efteråt också. Och förhindra att kroppen återgår till normalläge, dvs äta fel.

    Mycket handlar om betingade reflexer. Exempelvis att man alltid brukar handla när man är på väg hem efter jobbet. Då äter man samtidigt för mycket eftersom man är hungrig. Och köper med sig hem onyttig mat. Eller man har en betingad reflex att kompensationsäta när man är missnöjd, etc. Använder mat som en en lyckoreglering. Man måste då försöka hitta vilka villkor det är som triggar ens eget ätbeteende. Och sen förändra de levnadsmönstren, alternativt hitta vad som gör en missnöjd så man triggar sitt kompensationsätande.. Vilket inte är så förbannat lätt.