Antonov lånar ut mer pengar till Saab

Saab Automobile ska få låna 25 miljoner euro från Gemini Investment Fund på Bahamas. Fonden är enligt uppgifter i bland annat Svenska Dagbladet kontrollerad av den ryske affärsmannen Vladimir Antonov. Han har redan tidigare lånat ut pengar till Victor Muller och investerat i Saabs ägare Swedish Automobile (tidigare Spyker), bland annat via just Gemini.

Eftersom Saab knappast är en lönsam investering i sig så måste nånting annat än vinster från biltillverkning ligga bakom Vladimir Antonovs intresse för Saab. Förmodligen handlar det om två saker, dels om att tillsammans med Victor Muller lura till sig så mycket pengar som möjligt från seriösa långivare och investerare, dels så handlar det eventuellt också om att tvätta svarta pengar vita. För det är som jag ser det ingen tvekan om att Vladimir Antonovs far  Alexander Antonov har kopplingar till organiserad brottslighet. Vladimir Antonov behöver inte ha det, men det kan finans stora mängder svarta pengar som ligger nånstans och skvalpar sen fadern kontrollerade familjens företag och som man vill kunna använda.

De pengar som Saab nu fått in olika sätt innebär dock ingen som helst räddning av Saab på sikt. Företaget kan inte starta biltillverkning med så lite pengar och man kan inte få lönsamhet i produktionen när man tillverkar så lite som man gör (eller inte tillverkar alls som läget är just nu). Ur min synpunkt är Saab dödsdömt som biltillverkare. Muller och Antonov har förmodligen aldrig varit intresserade av biltillverkning, utan för dem handlar det om nånting annat. Fiffel och lurendrejeri för att uttrycka det krasst.

Intressant?
Bloggat: Gusart, Bilpolitik,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Faktum är att man i den senaste vändan fått ihop tillräckligt med pengar för att eventuellt få igång tillverkningen igen. Man räknar med produktionsstart om två veckor.
    Vladimir Antonovs intresse för Saab verkar för övrigt bygga på att företaget kan bli väldigt lönsamt inom ett par år.

    • Önsketänkande min vän. Produktionsstart okej, men det finns ingen möjlighet för Saab att bli lönsamt. Saabs personbilstillverkning har förresten bara varit lönsam en gång i historien. På 1980-talet. En period som råkade sammanfalla med at jag arbetade på företaget och var facklig förtroendeman där.

      Allt som händer med Saab och fabriken i Trollhättan har hänt en gång förut, med brittiska Rover och fabriken i Longbridge.