Fiffelkontrollanter i Stockholms tunnelbana

Inte nog med att en del av de kontrollanter från Securitas som sköter extra biljettkontroller för SL i jakten på tjuvåkare trakasserar passagerare titt som tätt. De ljuger och fuskar också, organiserat, om vi ska tro de uppgifter som Svenska Dagbladet idag har publicerat. I syfte att Securitas ska tjäna så mycket pengar som möjligt på sitt kontrakt med SL om biljettkontroller så uppmanas kontrollanterna att hitta på siffror på hur många de kontrollerat:

Trots att kontrollanterna har handdatorer rapporteras siffrorna in på handskrivna protokoll.

– Man gör en uppskattning som lämnas in till SL. Många är rädda för att förlora jobbet. Då uppskattar man gärna högt, säger en kontrollant.

En kollega berättar att han gjort en egen uppskattning och samtidigt låtit maskinen räkna:

– Det blev 98 stycken, men jag gissade 200, och det var den högre siffran som rapporterades in. När jag berättade för min chef att jag uppgett fel sade han: ”vi vill att du ska gissa”.

Många kontroller är viktigt för Securitas. För varje extrakontroll över tre miljoner, får Securitas provision på en krona. Avtalet med SL bygger på att varje kontrollant ska göra i genomsnitt 30 kontroller i timmen, 240 kontroller om dagen. Men enligt Securitas interna arbetsinstruktion från i våras ska de anställda göra 500 kontroller per dag.

Kontrollanter som SvD har talat med vittnar om hur personal som inte klarar det hårda kravet kallas in på kontoret.

– Jag har blivit inkallad nio gånger, senast i går, för att jag har dåliga siffror. Jag gör kanske 120 kontroller per dag, för jag prioriterar att skriva tilläggsavgifter, säger en kontrollant.

Securitas prioriterar  antal kontroller istället för att skriva tilläggsavgifter. Detta i syfte att maximer inkomsterna från verksamheten. Men det är inte det som SL egentligen beställt. Man vill får tilläggsavgifter utskriva för att uppnå en avskräckande effekt, men avtalet med Securitas är skrivet så att företaget tjänar mer på att maximer antalet kontroller än på att skriva ut tilläggsavgift. På alla sätt blir det därför ett avtal som är ekonomiskt ofördelaktigt för skattebetalare och SL. Uppenbarligen ytterligare en misslyckad privatisering som gör kollektivtrafiken dyrare.

Intressant?
Borgarmedia: SVD,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements