Det är inte felskrivna adresser som är problemet med posten

Nästan varje dag får jag brev som klart och tydligt är adresserade till mina grannar eller till någon längre ner eller längre upp på gatan. Likadant är det hos mina grannar. De får ofta brev som inte är till dem. Jag vet också att brev bara försvinner, brev som garanterat är korrekt adresserade. Exempelvis gäller det två brev från överförmyndarförvaltningen till mig i våras. Något som kunde kostat mig 5 000 kronor. En del räkningar har försvunnit (det har orsakat extra kostnader i form av påminnelseavgifter etc).

Jag är också god man för ett antal personer. Deras räkningar kommer hem till mig, ska komma hem till mig. Så har det varit ett tag. Men rätt som det är så återsänder Posten eller Bring Citymail breven och så börjar räkningarna hamna hos mina huvudmän istället (de som jag är god man för). Med påföljd att jag inte får dem i tid, de slarvvas bort och försvinner etc. Dett beror inte på att adressen är felaktigt skriven.

Jag känner till ett enda brev som var felaktigt adresserat och som kom fel. En inbjudan till ett bröllop had ett annat nummer på gatan än mitt husnummer men namnen var fullt läsbara och breven borda ha kommit rätt ändå. Det finns inga fler med mitt namn som bor på gatan.

Problemet är inte att adresserna är felaktigt skrivna. Problemet är att Posten och Brink missköter jobbet. De sorterar slarvigt, de delar ut slarvigt. Orsakerna till detta är med all sannolikhet ökad stress och mindre tid för personalen att sköta sitt jobb. Något som  i sin tur är ett resultat på vinstjakten i verksamheten som i sin tur är ett resultat av konkurrensutsättningen och privatiseringen. Återigen en misslyckad privatisering alltså. En privatisering med sämre service som resultat.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Anonym

    Vafalls! Konkurrans ger alltid den bästa kvaliten har högern sagt hela mitt liv. Men jag kniper med ögonen och betraktar alla som ”enskilda fall” så har jag bevarat den liberala världsbeskrivningen en dag till.

    Marknaden ger sämsta tänkbara kvalitet till högsta möjliga pris. Det är en  sanning så självklar att jag inte begriper varför jag måste förklara den för folk så ofta.

  • Fredrik Jönsson

    För ett par månader sedan bestämde sig det lokala sorteringskontoret sig för att vi hade flyttat, till okänd adress, och började returnera samtliga försändelser till avsändaren. Det hade vi inte. Inte förrän vi började sakna och efterlysa försändelser som vi visste hade skickats till oss började det hela uppdagas efter någon månad. Självklart blev vi inte ersatta på något sätt för extra portokostnader med mera som drabbade oss.

    Nu är det ett ny försändelse som är på vift. Eventuellt för att den är skickad ifrån England och adresserad till ”Jonsson” istället för ”Jönsson”. Det bor ingen Jonsson i denna trappuppgång. Ska börja försöka jaga den i morgon. Suck.

    Jag ligger själv snarare åt höger politiskt, men viss grundläggande infrastruktur tror jag inte nödvändigtvis mår bra av att prisoptimeras genom privatisering. Å andra sidan tror jag inte att det är privatiseringen i sig egentligen, utanför för att det saknas förutsättningar för en väl fungerande konkurrens på vissa områden.

    • Ja, du har rätt att det kanske inte är privatiseringen i sig, utan juts detta med förutsätttningarna som är problemet. Alla områden har inte förutsättningar för en fungerande konkurrens som du skriver. Det är också något som är olika från tid till tid, beroende på teknisk utveckling. Det är därmed saker som måste analyseras noga och inte vara föremål för en generell politik åt något håll. Jag har alltså inget principiellt mot konkurrens och marknad. Jag anser det väl förenligt med socialism (det är en teroretisk diskussion jag skrivit om tidigare, titta under artikelserier, en ny socialism).

  • Pingback: …läser ett finskt fältpostkort från 1944 och undrar… | Varghjärta()