Vill vi ha felfria bussar – ta tillbaka privatiseringen

Privatiseringen, upphandlingssystemen och konkurrensutsättningen samverkar på ett för busstrafiken och säkerheten negativt sätt. Genom att lägsta anbud alltid vinner så måste  bussbolagen press kostnaderna. Inom busstrafiken finns det i princip två sätt att göra detta, minska lönekostnaden eller minska underhållskostnaden. Lönekostnaden kan sänkas på två sätt, lägre löner och mindre personal.

Bussbolagen använder alla metoderna, mindre personal, lägre löner och minskat udnerhåll vilket ger sämre kvalitet på busstrafiken och bussarna. Upphandlingar var fjärde år ger dessutom inget anledning till att sköta underhållet. Eftersom man kan förlora trafiken efter endast 4 år så kan bussarna lika gärna förfalla. Det ligger ingen ekonomi i underhållet ens på lång sikt alltså. Alla alla dess skäl som har med privatisering, upphandling och vinststyrning att göra får därför vi som åker kollektivt åka omkring i trafikfarliga bussar.

Enda sättet att få felfria och trafiksäkra bussar är att återta busstrafiken i gemensamt ägd regi, utan idiotiska upphandlingssystem och kortsiktiga vinstintressen från privata företag ägda av riskkapitalbolag.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Anonym

    Problemet är inte främst privatiseringen, problemet är  konceptet upphandlingar och hur de går till. Skulle kommunerna välja fritt helt och hållet skulle de kunna välja kvalitet framför lågt pris om de ville och vissa företag skulle konkurrera med det istället. Det skulle dessutom bli en valfråga hur man fattade såna beslut. Det är ju ganska korkat att försöka bekämpa korruption genom att tvinga alla att fatta dåliga beslut.