Bratt – från Mariestad till handelseliten i Göteborg

Del 25 av 33 i serien Ostindiska kompaniet

Ostindiska kompaniet

Lars Bratt (1649-1697) föddes i Mariestad och flyttade till Göteborg. Han var gift med Christina Matzen (-1692), dotter till handelsmannen David Matzen d.ä. Vid hennes död gifte Lars Bratt om sig med Christina Schröder vars bror Johan Schröder var gift med en annan dotter till David Matzen d.ä., Clara Matzen (1660-1709) i hennes första gifte. Lars Bratt var järnexportör, redare och minuthandlare. Innan han startade eget var han anställd hos David Matzen d.ä. i dennes grosshandlarfirma. Efter Lars Bratts död gifte Christina Schröder om sig med handelsmannen Martin Edenberg (1668-1729). Martin Edenberg var bror till Petter Edenberg (-1739), rådman i Jönköping och son till Per Svensson och Margareta Dreijer (Dräger) (-1720). Av allt att döma var Edenbergs redare för så kallade edsbåtar som trafikerade Göta älv med gods och namnet tycks ha kommit därav.

Dottern Sofia Christina Larsdotter Bratt (1686-1758) var i sitt första äktenskap gift med Israel Skragge, ägare till Crontorps gård i Visnum socken, (1660-1725) och i sitt andra med Lars Åberg (1678-1741). En annan dotter, Catharina Larsdotter Bratt var gift med Matthias Herman Lauterbach och en tredje, Anna Larsdotter Bratt, med med handelsmannen Johan Thiman. Christina Larsdotter Bratt (-1745), en fjärde dotter var gift med Andreas Hyllgren, handelsman. Deras son Jacob Hyllgren var anställd i Ostindiska kompaniet, på sista resan som superkargör. Han dog i Kanton år 1750.

Lars Bratts son Jacob Bratt (1679-1748) var redare och rådman i Göteborg. Jacob Bratt var gift med Sara Sofia Schröder (-1752), dotter till Erik Schröder och Catharina Häger. Hans dotter Catharina Maria Bratt var gift med Olof Larsson Wennerberg (1693-) som till en början var anställd av Jacob Bratt. Dottern Sofia Bratt (1726-?) var först gift med rådmannen Petter Silvander (-1750) och sen i andra giftet med Johan Fredrik Bauer (-1801), garvare och ägare av Gubbero landeri och dottern Eleonora Bratt med Nils Lundvall.

Två söner till Jacob Bratt, Carl Bratt och Fredrik Bratt (1720-1802) blev superkargörer i Ostindiska kompaniet. Carl (Charles) Bratt genomförde 5 resor som superkargör på 1740 och 1750-talen. Under den första resan kom han visserligen inte längre än till Shetland där fartyget förliste men på de övriga åkta han både dit och hem igen. Både på den resan och nästa resa till Kanton 1746-47 var Carl Johan Treutiger kapten för skeppen som Carl Bratt var superkargör ombord på.

I detta sammanhang kan noteras att det fanns andra familjer med namnet Bratt som kom att bli prominenat köpmän i Göteborg.  En sådan familj var Bratt från Brattfors. en medlem ur denna familj, Lars Gustaf Bratt (1824-1898) var en av Göteborgs största järnexportörer från 1860-talet. Från början av 1870-talet var firman den allra största göteborgska järnexportfirman.

Läs mer på Gamla Göteborg

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Powered by Qumana

Series Navigation<< Ostindiska kompaniet var inte ett bolag utan minst femMalm – anställda i Ostindiska kompaniet >>
About these ads