Kineser satsar två miljarder på Saab – inte 7,5

Om vi ska prata om tillverkningen på Saab i Trollhättan och inte om utveckling, om själva fabriken, så handlar det i själva verket om att de två kinesiska företagen Youngman och Pang Da vill satsa två miljarder på att betala fordringsägare och liknande. I tidningarna uttrycks detta som att kineserna ska satsa två miljarder på att få igång produktionen. Men skulderna till leverantörer uppgår till 1,4 miljarder.

De aktuella pengarna räcker alltså i princip bara till att betala skulder till leverantörer och knappast till att driva nån produktion i Trollhättan, då den ju är mycket dyr att bedriva eftersom den går med förlust och kommer att göra så inom överskådlig tid. 600 000 000 motsvarar är ju förlusten på att tillverka ungefär 10 000 bilar om jag förstått rätt. Även om skulden skrivs ner rejält så blir det i ett sådant perspektiv ingen produktion. Att i det läget hävda att Pang Da och Youngman satsar 2 miljarder på produktion är inget annat än att vilseleda folket på fabriken i Trollhättan.

Utöver dessa 2 miljarder ska de två kinesiska företagen enligt SVT:s Rapport också satsa 5,5 miljarder på att utveckla nya bilmodeller. Det är nog så det kommer att bli i framtiden. Kineserna kommer att använda sig av den tekniska kompetensen hos Saab:s ingenjörer och ha en utvecklingsverksamhet i Sverige men knappast tillverka bilarna här. Flertalet jobb på Saab i Trollhättan försvinner i så fall. Som jag ser det innebär det i praktiken en nedläggning.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

4 svar på “Kineser satsar två miljarder på Saab – inte 7,5”

  1. Nej, du har nog inte ”förstått rätt”, utan snarare räknat fel på 3 nollor. Skillnaden mellan 1,4 miljarder och 2 miljarder är 600 miljoner och skulle alltså räcka till att tillverka 10 000 bilar, om de säljs med lika stora förluster. 

    Nu är det väl så, att ju fler bilar man säljer, desto mindre andel av priset kommer fabrikens fasta kostnader att stå för och med tillräckligt många sålda bilar kommer det hela till och med att gå med vinst, vilket många av SAABs belackare tycks ha svårt att räkna ut. Med en av Kinas största bilhandelskedjor som delägare borde det faktiskt finnas förutsättningar att komma upp i försäljningsvolymer så att det hela kan gå runt.

    1. Ja, ja, självklart, jag missade tre nollor. Du har helt rätt. Ett skrivfel/räknefel/slarv. Förändrar dock inget i sak.

      Man däremot har jag förstått det jag läst i media helt rätt.

Kommentarer är stängda.