Taxififfel, Martin Bynger, Sardar Albarzindji

Del 13 av 22 i serien Bedragare och fifflare

Martin Bynger, en systemvetare, gjorde först karriär i konsultbranschen. Han arbetade bland annat på Cambridge Technology Partners, Philip Mor­ris och TAC (numera Schneider Electric). Efter att ha sparat ihop en större summa pengar så investerade han i taxi­branschen där vännen Christos Kravaritis redan var väl etablerad med bolag som Malmöhus Taxi och Delta Cab.

Martin Bynger var inte delägare på pappret men var troligen med och kontrollerade både en taxicentral och flera åkerier som omsatte mångmiljonbelopp. Kommanditbolaget Road Logistics var ett av bolagen. Skatteverket hade dock några år tidigare inlett en stor utredning för att komma åt taxifusket. Bynger och Kravaritis var två av många som åkte dit och en rad konkurser följde.

Flera bolag knutna till Malmöhus Taxi och ett antal bolag till, sammanlagt ett 15-tal företag, hade mörkat kreditkortsbetalningar. Granskningen pågick i 5 år och utredarna på Skatteverket upptäckte alla möjliga sätt att fuska, däribland en omprogrammering i taxametrarna som upptäcktes i de bolag där Martin Bynger arbetat. På så sätt doldes inkomster och företagens omsättning blev mindre.

Som komplementär i KB Road Logistics ansågs Martin Bynger personligt ansvarig för drygt 2,7 miljoner kronor som enligt Skatteverket och länsrätten borde ha tillfallit staten. Hans bostadsrätt på Båstadgatan såldes på exekutiv auktion. Martin Bynger gick under jorden och uppgav att han utvandrat till Ghana. Även Christos Kravaritis utvandrade till Ghana efter att taxi­imperiet rasat.

All utrustning  i Malmöhus Taxi köptes upp av ett nytt bolag, Taxiverket . Företaget tog även över etablerade taxi­nummer som 23 23 23, 12 12 12 och 15 15 15. VD och trolig ägare i taxibolaget var då Sardar Albarzindji, som på tidigt 2000-tal satt i Malmöhus Taxis styrelse. I augusti 2010 dömdes Albarzindji i tingsrätten för medhjälp till grovt bedrägeri för att tillsammans med Taxiverkets förre vd, ägaren till Fares Taxi, ha sålt 23 bilar i Tyskland. Bilarna var köpta på avbetalning samtidigt som bolaget var på väg mot ruinens brant med uppemot tio miljoner kronor i skulder. Domen överklagades till hovrätten.

Under våren 2011 godkände förvaltningsrätten en begäran från Skatteverket att säkra tillgångar i Taxiverket för nästan 600 000 kronor. Misstankar om ekonomisk brottslighet och bokföringsbrott finns.

Det logistiksystem som Taxiverket använder är utvecklat av Martin Bynger och han har förmodligen också utvecklat deras hemsida och andra datasystem företaget använder. Taxiverket är kunder hos ett företag som heter Dimachhosting och där har man kontakter med Bynger:

Bynger var nyligen inne på kontoret och diskuterade en uppgradering av systemet, bekräftar Dimachhostings vd Lefti Papadopoulos.

– Martin kan sin sak mycket bra. Och till skillnad från många tekniker har han också ett affärstänk, säger han.

Tre dagar senare står taxibilarna i kö utanför Taxiverket på Volframgatan i Malmö. En man iklädd gråa mjukisbyxor och sliten T-shirt går från bil till bil, kopplar in ett tangentbord och en usb-sticka och följer proceduren på pekskärmarna några minuter in­nan han går vidare.

En knack på fönstret. Martin Bynger?

– Ja.

Efter en stunds betänketid ställer Martin Bynger upp på en intervju. Han berättar om fiffelkulturen i taxibranschen, om hur han startade taxirörelse i Ghana och hur han upplever myndigheternas ”klappjakt” på honom.

Detta var i juni i år. På sajten allabolag.se så är inte Sardar Albarzindji VD utan han är VD i ett annat taxibolag, SDIM Taxi AB. I detta bolags styrelse sitter också Dilkhwaz Saleh, som är inblandad till i stort sett alla bolag på Volframgatan 3, inklusive flera bolag med namnet taxiverket i olika former, där mordet på en ledande medlem i Brödraskapet skedde igår. I den villa som utsattes för ett bombattentat förra helgen bor Sardar Albarzindji. Flertalet av de företag han är medlem i styrelsen för har sin adress på Lergöksgatan 88 där Albarzindji också är skriven. Det är den bombade villans adress.

Martin Bynger äger enligt uppgifter också ett taxibolag i Ghana, Delta Car Accra. Samma namn som tidgare användes av ett av de bolag som hans vän Christos Kravaritis ägde i Malmö. Möjligen är bolaget numer nedlagt eftersom Martin Bynger tycks arbeta och bo i Sverige. Han arbetar dock helt svart och håller sig gömd eftersom han har en stor skuld till myndigheterna efter de omfattande krascherna i taxibranschen efter Skatteverkets razzia.

något sätt verkar mordet på den ledande Brödraskapsmedlemmen Alex Akbar Ghara Mohammadi på Taxiverkets kontor och händelserna innan mordet, som exempelvis bomben mot Albarzindjis bostad, ha koppling till taxiverksamheterna. Är det en konflikt om kontrollen över lukrativa svart verksamhet? För stora svarta pengar verkar ju vara i omlopp om Martin Bynger kan tjäna 100 000 svart varje månad från Taxiverket plus 4000 från varje bil. Totalt får Martin Bynger alltså något i storleksordningen 500 000 – 600 000 svart varje månad. Han är säkerligen inte den ende som tjänar svarta pengar i sammanhanget utan det finns fler. Handlar det om utpressning? Beskyddarverksamhet. Mycket pegar handlar det om i alla fall.

Den mördade Mohammadi har en bakgrund i Göteborg och enligt en del vittnen ska de som mördade honom ha varit göteborgare. Men en man ska redan ha anhållits som misstänkt för medhjälp till mordet och det innebär väl en person med koppling till Taxiverket kan man misstänka.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

PS. Uppdatering 11:24. Enligt polisen så handlar det om en konflikt kring ägandet i ett taxibolag där en överlåtelse, ny ägare alltså, ska ske. Brödraskapet svär sig för sin del fria från inblandning och säger att det var en privat affär.

 

Series Navigation<< Norsk bedragare fick 18 års fängelse i SverigeInternetfifflaren Daniel Sundin >>