Självsäker lågkolhydratkost

Boknytt
Den nya Atkinsmetoden
Westman/Phinney/Volek
Optimal förlag

Självsäker lågkolhydratkost

Evolutionärt sett är vi rimligen genetiskt anpassade till den mat vi som jägare-samlare åt under miljontals år; kött, fisk, fågel, insekter, nötter, frön, rötter, grönsaker, frukt och bär. Alltså inte till spannmål (och mjölk) vi började äta efter jordbrukets uppkomst för 10.000 år sedan. Det talar till fördel för en stenåldersliknande lågkolhydratkost.

Den bortgångne Atkins låg bakom den alternativa och kontroversiella lågkolhydratiga ”Kosten som får dig att må bra och gå ner i vikt”. De tre författarna är till denna bok – medicinska professorer – menar med hög svansföring att Atkinsmetoden numera är ”ny” i betydelsen väl vetenskapligt undersökt och underbyggd.

Vad jag fattar är Atkins en form av LCHF (låg på kalorier, hög på fett), men det nämns konstigt nog inte. Grundtanken är att minska på socker och raffinerade kolhydrater och ”tillåta att fett…blir den primära energikällan”. Detta inkluderar kroppens eget fett – därav viktminskning och tillfriskning från en rad sjukdomar.

Boken har många recept, menyförslag och personliga amerikanska framgångshistorier – alltså berättelser från folk som lyckats bli lättare och friskare genom att följa Atkinsmetodens rekommendationer. Den är lite repetitiv på sina dryga 300 sidor, men välargumenterad. Jag avskräcktes dock av all tid, arbete och engagemang man måste lägga på Atkinskosten.

Hans Norebrink 

Läs mer: Skärvor och fragment,

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Vill bara påpeka att nordbor är genetiskt anpassade för mjölkkost. Och att kolhydrater är nödvändiga för hjärnans funktion.

  • Samtidigt: hur lång livstid hade människor som levde på stenåldern, jämfört med idag?

    • Också en bra invändning. Jag är faktiskt övertygad om att den moderna människan är anpassad till att äta en blandad kost, inte för mycket av nånting och inte för lite av nånting. Jag är övertygad om att vi både behöver äta kött och spannmål.

  • Kolhydrater också det som snabbar på kroppens läkning efter träning. Alltså ett måste om man ska träna utan skador.