Snabbtåg mellan Oslo och Köpenhamn vore mycket bra

En nybyggd modern järnväg från Oslo till Göteborg parat med en färdigbyggd modern järnväg mellan Göteborg och Köpenhamn skulle öppna upp för snabbtåg mellan Oslo och Köpenhamn med stopp i Göteborg. Nuvarande centralstation i Göteborg skulle dock inte fungera så bra för dessa tåg då det är en säckstation. Om Västlänken byggs kommer pendeltåg och en del regionala tåg att gå den vägen. Snabbtåg eller höghastighetståg mellan Oslo och Köpenhamn får knappast plats där utan får gå en annan väg.

Antingen så är den nya järnvägen helt nybyggd och då kanske det finns en egen tunnel under älven som gör att tågen inet behöver gå samma väg som andra tåg och en ny station kan då byggas under den nuvarande stationen i Göteborg.

Alternativt utnyttjar snabbtågen befintliga spår i Göteborg som Marieholmsbron, viadukten förbi Olskroken (få byggas ut till dubbelspår) och Gårdatunneln med Lisebergs station. Lisebergs station skulle då kunna bli centralstation för den nya tågen, men då får den byggas om med direkta gångförbindelser till Focus köpcentrum, pendeltågsstationen vid Korsvägen, Svenska Mässan och Liseberg. Focus köpcentrum kan då byggas ut med affärslokaler ihop med dessa gångvägar. Bussknutpunkten vid S:t Sigfridsplan får då flyttas till Lisebergstationen/Focus och spårvagnshållplatsen slås ihop med Lisebergs och läggs under motorvägen.

Ett annat alternativ är att bygga en helt ny station vid Almedal eller Olskroken med bytesmöjligheter till buss och spårväg.

Norska oljepengar kan finansiera bygget. Sabbafabriken i Trollhättan kan byggas om för att bygga tågen med hjälp avs statliga medel från Sverige. Trollhättan kan åter li en tågbyggarstad istället för en bilbyggarstad. Järnväg är modernt. Framtiden. Bilism är omodernt. Gårdagen.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements