Värna sjöfarten – bygg en högbro

Den nya Götaälvbron kommer att bli försenad skriver Göteborgs-Posten. Huvudanledningen är miljöpartiet som i klart miljöfientlig anda agerar för att transporter ska flyttas över från miljövänliga fartyg till miljöfarliga lastbilstransporter. Det skulle nämligen bli resultatet av deras idéer om en lågbro. Bara för att en stad har flod måste man inte ha lågbroar. Hamburg har det inte Elbe, New York har inga lågbroar över Hudsonfloden eller East River för att nämna två städer med stora hamnar och viktig fartygstrafik uppströms.

För miljöns skull, för sjöfartens skull, för industrins skull, för exportens skull bör alltså bron vara minst 13 meter hög, helst närmare 20. Att nån ska kunna köra sin rullstol uppför bron väger i all falla i mina ögon mycket lätt i det perspektivet. Miljöpartiet är en miljöfientlig bromskloss i detta ärende. Man undrar onekligen varför.

Fast samtidigt ska det ju nämnas att det ända till 1960-talet fanns en lågbro bredvid nuvarande Götaälvbro och att järnvägsbron i Marieholm är en svängbar lågbro. Det senare skulle dock inte fungera med all den kollektivtrafik som går över Götaälvbron. Skulle man bygga en lågbro i centrala Göteborg är man tvungen att kombinera den med en tunnel för kollektivtrafiken.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements