Svenska skolan blir sämre och sämre

I alla fall presterar eleverna sämre och sämre i den svenska skolan. Anledningarna till detta är mycket enkla. Först sparades det enormt i skolan i början av 1990-talet, nedskärningar, minskad personal osv. Resultatet blev en skola med bristande resurser. Det beslutades att kommunalisera och privatisera skolan. resultatet blev minskande resurser för de kommunala skolorna, segregation och klassåtskillnad. Som ett resultat fick vi elitskolor med duktiga elever i vissa privatskolor och elever med bekymmer i många kommunala skolor. Satsningar på elitskolor och elitklasser har sedan förvärrat problemen då det ytterligare ökat segregationen i skolan. Resultatet av det hela är försämrad prestation i skolan generellt.

Lösningen på problemen är inte fler elitsatsningar då sådant bara förvärrar. När de duktiga eleverna försvinner ur vanliga klasser så försämras resultatet för de elever som har det svårt. De duktiga eleverna kanske får det lugnare i sin elitklasser men de klarar sig inte bättre än tidigare utan ungefär likadant. Lösningen på problemen är inte dyra konsulter och falsk kreativitetsutveckling utan lösningen är att återta skolan i allmän ägo och demokratisk kontroll. Sätta stopp för privatskolor och elitskolor samt öka de resurser som skolorna får tillgång till.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

  • http://twitter.com/motbilder Hampus Eckerman

    Inte helt självklart att segregeringen är avgörande.

    http://ekonomistas.se/2011/03/21/segregation-skolval-och-skolresultat/

    Däremot förstås nedskärningarna och privatiseringarna.

    • http://www.zaramis.nu/blog/ Anders_S

      Forskning (läst artiklar i Pedagogiskt magasin och andra skoltidningar om detta) visar att elever som har problem presterar sämre när elever som klarar sig bra försvinner. Det beror på att de som är duktiga hjälper de andra. Däremot blir det ingen skillnad för de högpresterande eleverna när de hamnar i elitklasser.