Förväntad vinnare i musiktävling i diktatur

Det svenska bidraget och Loreen vann som förväntat Eurovision 2012 i Baku, huvudstaden i diktaturen Azerbajdzjan. En diktatur vars förtryck har kunnat uppmärksammas just genom att Loreen besökt människor som kämpar för kvinnors rättigheter och möjligheter och människorättskämpar. Min grundinställning är dock att diktaturer inte ska få vara med i stora internationella mästerskap och tävlingar av olika slag. Såväl på sportens område som inom musiken och andra områden där man tänkas ordna stopra internationella tävlingar. Men det är som det är och då tycker jag Loreen gjorde rätt som besökte folk som kämpar mot diktaturen i Azerbajdzjan.

Själva låten tycker jag är kass. Jag kan inte komma ihåg den och jag upplever den inte som dansvänlig. Möjligtvis beror det på min ålder, men jag tror inte det. Modern dansmusik som Lady Gaga gillar jag liksom den alldeles för tidigt bortgångna Amy Winehouse och andra som gör liknande musik. Så det är nog inte min ålder som spökar utan min smak. En sån låt som Euphoria faller mig helt enkelt inte i smaken. Måhända var låten en vinnare, det vet jag inte, jag såg inte tävlingen och kan inte bedöma om det fanns nån annan låt jag tyckte bättre om. Jag gillar i alla fall inte låten Loreen sjöng.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • Jag är också mycket för att man inte ska legitimera diktaturer, men finns det inte en poäng i att med t.ex. en sångtävling riktar ljuset på den ruttna staten? Tänkte på att det blev ju en relativt stor nyhet och förnedrande för makten när en journalist frågade Loreen om hennes möte med oppositionella? Trots att hon inte sade någonting av värde på presskonferensen så var ju själva frågan grejen. Tycker att Loreen ska ha respekt för hennes mod att inte bara jamsa med utan göra någonting principiellt.

    Själv såg jag inte spektaklet och har inte sett på jag vet inte hur länge. Jag tycker festivalen blivit urvattnad med all industripop, och nya länder. De nya länderna har inte tillfört någonting vad jag kan se… Jag är för övrigt en gammal grinig gubbe som vill ha tillbaka schlagern 🙂

    • Jo det kan finnas en poäng i det- Så det är inte så självklart att man alltid ska bojkotta. Det får nog avgöras från fall till fall.

      Självklart ska Loreen har respekt för sitt agerande.

  • super_leggera

    Det var den bästa omgången jag någonsin sett, sett till låtmaterialet. Ingen recyclad country, stark etnisk identitet på många bidrag, bl.a. Albanien. De gamla europeiska balladerna med rötter i femtiotalet är borta, de hade ju historiens vingslag. Spanien och Italien hade små spår kvar kanske. Housemusic serverades av Sverige, Frankrike, och Ukraina, men ovanpå denna rytm kan man lägga vilken melodi som helst. Vad de röstande röstar på är inte helt lätt att gissa, själva levererandet står högt i kurs. Den svenska låten har en ytterst memorabel hook, och en vers med uppbyggnad som pockar på hook, och har dessutom långt driven polyrytmik, detta var definitivt Sveriges absolut bästa bidrag sen decennier. Jämfört med tidigare svenska bidrag var detta i en helt egen klass. Överexponering kommer att få en att spy rätt snart.

    Norges låt, som såg ut som Erik Saade, varit något mindre korkad än Saades låt, men fick nästan inga poäng. Danmark och Tyskland malde på med dvärgväxta rockpastischer. Engelbert Humperdinck generade sig gruvligt med att inte träffa tonen i en bransch där det är själva idén. Inte heller irländarna träffar egentligen den minimala melodin. Det är slående hur anglosaxarna skickar bidrag som implicit nedvärderar tävlingen. Balkan tar det hela på dödligt allvar och skickar sina tungviktare, de får poäng därefter. Att Sverige levererar på detta sätt är en riktig fjäder i hatten, föreställ hur detta ser ut utomlands. För många ser vi ut som den svenska drömmen. Svenska låtskrivare i en fjärdedel av bidragen. Undrar hur stor del av tekniken som är svensk, eller om de redan lärt sig därnere?

    Diktaturerna i vraket efter sovjet vill ju alla dra till sig i hopp om att de ska öppnas upp via kontakter med omvärlden. Det lär nog ta ett tag.

    • Intressant. Om det var så bra som du menar så måste man ju betrakta Loreens vinst som mycket stark.

      • super_leggera

        Loreens seger är stor. När det gäller musikaliska kvaliteter så finns en inbyggd motsättning (känns det igen?); en lätt memorabel refräng blir lätt trist fort. Saades låt från förra året är ett skolexempel.”Bra” är subjektivt, min 6-åring har ”torsten” som förklenande adjektiv, välbekant 60-åring höll på honom för att man ”borde”. Man kan säga så här; hennes låt är medvetet unik, sen kan man tycka vad man vill. Jag tycker unik är bra, och att det tyska bidraget var motsatsen, slentrian, och därmed dåligt. Det är också sorgligt, givet tyskarnas enorma musikkulturella historia, att de inte kan använda den, utan skickar en skateboardnisse som låter som en (torftig) amerikan. Jämför med hur balkan gör, de förvaltar sitt arv.

        I denna absurda tävling, med 6 till 11-åringar som värdemätare, kan man vinna på olika variabler. Det är ju tänkt att melodin, på historiskt västeuropeisk grund, ska vinna, alltså en stark refräng. Men en klangrik röst, en medryckande och inte alltför lätt genomskådad rytmik i sången är bärande. Alltför simpla teman på rundgång utan utveckling avslöjas redan före omröstning, tror jag. Om en kalkylerad Saade- eller Bard-låt skulle vinna är det ett dåligt år. Detta var ett bra år, och dessutom en vinst med jättemarginal. Något sånt har inte setts sen Brighton.