Vinstjakt ger dåliga bussar

Polisen kontrollerade bussar i Göteborg. Keolis hade inget trafiktillstånd för all bussar som användes för ersättningstrafik för spårvagnstrafiken i nordöst. GS Buss hade trafikfarliga bussar. Bussbolagen fifflar och fixar för att göra vinst när de lägger för låga anbud. Vinststyrning, marknadsstyrning, avreglering, privatisering, dåliga upphandlingsregler och kortsiktighet är det som i grunden leder till problemen med bussarna och busstrafiken. För det är det som leder till förarbrist och dåligt underhåll. Problemen finns oavsett vem som äger ett bolag, om det så är offentligt ägda franska bolag, norska statliga bolag eller kommunala göteborgsbolag.

Det är det grundläggande systemet som måste ändras. Att idag skälla ut och sätta åt en enskild leverantör av busstjänster leder ingen vart. Imorgon är det ett annat bolag som kör med dåliga bussar.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Ja det är inte riktigt vinst som man jagar, snarare myndigheten som vill att det blir billigare och det är hör som är avigsidan med upphandling.
    Lägst pris vinner. Att man sedan ger fullständigt f-n i vad det får för konsekvenser för vanligt folk (som blir arbetslöshet, deprimerade, skadade, sjuka, handikappade) det är så när man skall spara på skattebetalarna pengar. Har man kommit fram till under en middag på Grand Hôtel. Sa jag ”en” – förlåt det skall vara ”dagliga” och ”Grand Hôtel” kan bytas mot valfri krog med 4-5 stjärnor i WhiteGuide.