Inte konstigt att det är farligt att cykla i Göteborg

Det är farligt att cykla i Göteborg skriver GP. Jag har cyklat i 35 år i Göteborg. Det har alltid varit farligtt. Vid varje korsning är det mycket man måste hålla reda på, gångtrafikanter, andra cyklister, bilar, spårvagnar och bussar. Man måste vara på helspänn hela tiden.

Men den stora anledning till att det är farligt är dåliga cykelbanor. Ibland innebär det en omväg om man tar cykelbanan. Alltså kör man gatan istället. Dålig cykelbana, farlig genväg. Det kan finnas 90-graders tvära svängar på en cykelbana. Omöjligt att klara på ett bra sätt för en normal cyklist i normal fart.

Ofta är cykelbanorna dåligt underhållna. Fulla med hål och grus. Dålig cykelbana är det. Farlig cykelbana. Ibland är det en avstängning rätt av och man hänvisas till andra sidan. Led cykeln brukar det stå. Men man vill ju inte leda cykeln, ville man gå hade man ju gjort det från början. Så man cyklar sakta. Farligt.

Ibland är cykelbanan bara avstängd eller försvinner och det finns ingen stans att ta vägen. Resultatet kan bli att man tvingas cykla en bit på fel sida av en väg, korsa en bilväg och sen fortsätta på rätt sida. Rejält farligt.

Kort sagt är cykelbanor ofta dåligt planerade, dåligt anlagda, ofullständiga, felplacerade. Dessutom alltid dåligt underhållna och skötta. Det är som jag ser det huvudproblemen med stadens cykelbanor. Det leder till att det blir onödigt farligt att cykla, att cyklister hamnar på gångbanor och trottoarer, att cyklister rätt som det är finner sig cyklande på fel sida gatan och mot trafikriktningen. Cyklister betraktas liksom inte som riktiga trafikanter utan som nåt som katten släpat in. Som fotgängare på hjul när cyklister borde hanteras som motorfordon utan motor.

Demonstrera för bättre kollektivtrafik, mot klimatproblemen och per automtaik också för cykling och bättre cykelbanor. Cykeldemonstration 22 september 2012.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Advertisements
  • Börje Andersson

    För egen del skulle jag inte våga cykla i stan. Men cyklisterna själva är också farliga. Många av dem bryter mot alla trafikregler som finns. Vare sig man promenerar eller kör bil måste man inse att en cyklist plötsligt kan dyka upp från ingenstans. Så nog krävs skärpning från alla håll.

    • En cyklist hörs inte. Det är därför man kan dyka upp. Det är bilistens ansvar att se en cyklist. Cyklistens ansvar att följa trafikregler. Men jag har inte träffat på många bilister som förstår att högerregeln gäller även när det är cyklister som kommer på gatan eller cykelbanan till höger. SOm cyklist skulle man aldrig komma fram om man inte tog risker och var lite framfusig. Då skulle man bli stående vid första bästa korsning.

      När det gäller gångtrafikanter och cyklister upplever jag inet att några stora problem finns. Men cyklar man på trottoaren (vilket i de flesta fall inte är olagligt) så får man vara försiktig och cykla sakta.