Borgartidningarnas kampanj mot trängselavgiften

Del 19 av 21 i serien Trängselavgift i Göteborg

GT, Expressens göteborgsupplaga, har en längre tid bedrivit en politisk kampanj mot trängselavgifterna i Göteborg. Nu verkar det som om Göteborgs-Posten också tänker göra det. De har idag ”Var med och påverka” som rubrik till en artikel om trängselavgifter och Västlänken. Personligen är jag för trängselavgifter, men tveksam till Västlänken. Men jag vet också att beslutet om trängselavgifterna är ett riksdagsbeslut som knappast kommer att ändras oavsett vad vi i Göteborg säger. En folkomröstning innan de införs kommer det definitivt inte att bli.

Det är alltså bara trams att som GP säga att man ska vara med och påverka. Påverkansmöjligheterna finns förstås, men är mycket små. Det GP egentligen vill är att man ska delta i tidningens kampanj mot den sittande majoriteten i kommunen och använda trängselavgiften som en slags murbräcka i den kampanjen. GP vill att vanligt folk gör deras journalisters jobb, det är billigare så. Det handlar inte om att GP vill att vi vanliga ska kunna påverka, det handlar om att de vill påverka, att de vill tjäna pengar och om att de tänker vanligt folk göra jobbet åt dem så de slipper betala några löner.

En kampanj mot Västlänken riskera också att ge ett mycket konstigt resultat, nämligen att en biltunnel byggs och att satsningarna på kollektivtrafik uteblir. Ett fokus på all negativa sidor med Västlänken och alla kostnader kan innebär att hela paketet blir en flopp med ökad satsning på bilism istället för förbättrad kollektivtrafik. Vad jag förstår är det en sådan negativ kampanj som GP vill köra. En kampanj för att sänka Västlänken, men rädda Marieholmstunneln. Det är oseriöst, miljöfientligt och negativt för alla fattiga i Göteborg (70% av de fattiga familjerna har ingen bil). Satsningar på kollektivtrafiken är satsningar på vanligt folk, på arbetare och fattiga. Ska man kritisera Västlänken ska man alltid lägga fram alternativ som skulle fungera lika bra, men vara billigare. Annars blir det en kritik som kan få mycket negativa följder. Något som jag tror är vad GP vill.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Vägvalet – partiet som ljugerGnället på trängselavgifterna är löjligt >>
About these ads

  • Stefan Schöön

    Lite Off Topic, men är bara lite nyfiken. Detta är troligtvis en egen diskussion att ta upp vid tillfälle;
    Jag vet inte riktigt var du har källan till att 30% av alla fattiga är billösa? Det betyder att 70% av alla fattiga har bil? hur många fattiga finns det i Göteborg? Och framförallt vad är definitionen av fattig? Varför jag frågar är för att den definitionen inte är så självklar. Man är tydligen fattig om man inte åker på charter en sommar med familjen, är min tolkning av ett inslag TV4 Östergötland gjorde i sommars….