Sämre busstrafik för en del – bättre för många

Bland annat blir det sämre för den man som GP berättar om. Han arbetar i Kärra och bor i Majorna. Men det som berättas i inlägget är inte sant. Han kan  ta spårvagnen vid Godhemsgatan 5:03, byta till 43:an i Svingeln och vara på jobbet i tid. Om han promenerar 5-10 minuter från Bäckebol eftersom han hamnar på fel sida motorvägen

Men för de allra flesta blir det bättre, framförallt där det nya pendeltåget, Alependeln, går. Västtrafik har nedprioriterat trafik på sträckor där det är få passagerare och försökt stärka trafiken på ställen där det är många passagerare. Man har redan fått göra justeringar av de ursprungliga planerna så fler justeringar lär det bli. problemen med kollektivtrafiken till och överfulla bussar i Backa har egentligen bara en lösning. Att man bygger spårväg. Något som planerades redan på 1960-talet men som aldrig blivit av.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • migbg

    Det är väl ändå ganska vanligt att man plockar ut den, eller de som får lida när alla andra får det bättre. 

  • Markus Johansson

    Hållplatsen Marconimotet läggs ner. Jag och många andra använder den varje dag. Det kommer bli svårare att ta sig till Järntorget från Järnbrott.

    • Du får ta 84 eller 95 och byta vid Marklandsgatan. Inte så svårt. Något längre restid blir det förstås.

  • Markus Johansson

    Jag vet inte hur de kan ha så himla detaljerad statistik. De där blippsakerna brukar ganska ofta inte fungera när man stiger på.

    • Med jämna mellanrum genomförs stora undersökningar. Ibland intervjuundersökningar och ibland bara räkneundersökningar. Jag har själv varit med om att genomföra flera stycken sådana.