Dags bygga ut Bohusbanan

Med utbyggnaden av järnvägen längs med Götaälv från Göteborg till Trollhättan kan man nu åka på en halvtimme mellan Trollhättan och Göteborg. Från Uddevalla till Göteborg tar det däremot 1 timme och 10 minuter med tåg. Det är orimligt. Rimligt vore att även Bohusbanan moderniserades och också fick dubbelspår, kanske som en del i ett projekt med en snabbjärnväg från Oslo till Göteborg. Det borde inte ta mer än 30 minuter från Uddevalla till Göteborg heller.

Rimligt vore dessutom att modernisera järnvägen mellan Lysekil och Uddevalla, Uddevalla och Herrljunga (via Öxnered och Trollhättan) samt bygga ut hamnarna i Lysekil, Uddevalla och Stenungsund för att hantera en del gods. För skogsindustrins del är det ju närmare till de hamnarna än till Göteborg så det vore ur samhällsynpunkt rimligt att exporten låg i nån ade nämnda orterna i Bohuslän istället för att behöva transporteras genom centrala Göteborg till Göteborgs hamn.

Dessutom är det rimligt att bygga en ny hamnbana i Göteborg från Säve via Säve flygplats och Volvo till hamnen och raffinaderierna. Den gamla hamnbanan, utbyggd till dubbelspår, och den nya hamnbanan får då också möjlighet att ha trafik med pendeltåg. Med dubbelspår på Bohusbanan är det också möjligt på den. Precis som det nu är på den ombyggda Bergslagsbanan längs med älven.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements