Farligt på småvägar på Hisingen

Betalstation

Trängselavgiften har resulterat i  ökad trafik på några småvägar mellan Kärra och Lillhagen på Hisingen i Göteborg. Det var väntat. Småvägarna är kurviga och blir farliga om det finns mycket biltrafik på dem. En av anledningarna till den ökade trafiken är att dessa småvägar blivit smitvägar genom att den naturliga smitvägen genom Backa blockerats med tokigt placerade betalstationer.

Det hade ärligt sagt varit mycket bättre att låta smittrafiken ta Skälltorpsvägen mellan Bäckebolsmotet och Lillhagen än att ha det som nu. Det vor bättre om trafik från Kärra till Backa och Lillhagen gick via Tagenevägen än Lilla Böneredsvägen.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

3 svar på “Farligt på småvägar på Hisingen”

  1. Det kan inte gärna vara frågan om bara dubblad trafik? Jag kör själv där ibland och har aldrig märkt någon trafik alls. Jag har aldrig kört under rusningstrafik förstås…

    Vad jag inte förstår är målet med stationerna i backa? Vilken trafik är det man vill styra om? Vart? Eller försöker man få pengar från Kungälvsbor som arbetar på Volvo? Många av dem kör via Säve i vilket fall, för att undvika köerna. Var det Kungälvsbor man ville åt skulle det enkelt räckt med en tull under Angeredsbron. Då skulle det inte behövts några så kallade ”smitvägar” och vi kunde haft oförändrade trafikflöden på Hisingen.

    1. Man vill hindra folk att ta Tagenevägen och Litteraturgatan som alternativ till motorvägen.. Men det är för mig obegripligt varför. Om man ska vidare sen får man ju ändå betala avgift.

      1.  När det varit långa köer har vissa ibland tagit småvägarna istället. Vid ett tillfälle möttes kön mot Kungälv av kön mot stan på Ringön! Så nog har det varit ett problem vid köbildning.

        Samtidigt tror jag att alla kan inse att köproblemen försvinner om man har en tull i tunneln. Alltså blir övriga stationer i backa onödiga. Såvida det inte som sagt är frågan om att styra om trafiken från angeredsbron och kungälv till norrleden.

        Detta skulle man lätt kunna uppnått genom en tull under bron och en annan vid avfarten från bron.

        Skulle det inte varit för stationerna i backa skulle de för min del få sätta hur många tullar de vill runt staden. Lite tveksam över de på lindholmen med för den delen, och Ringön? Varför?

        Ja ja, nu är det som det är med den saken.

Kommentarer är stängda.