Hur många fordon med sommardäck var inblandade i massolyckan?

Fram till årsskiftet var det tillåtet för långtradare att köra med sommardäck på vintern. Utländska lastbilar har mycket sällan haft nåt annat än sommardäck och man kan misstänka att många även efter årsskiftet kör med sommardäck. Det vore inte konstigt om det var fler sådana långtradare som var inblandade i den stora olyckan i norra Skåne och gjorde den värre än vad den annars skulle ha varit. Eller så var det rentav ett sådant fordon som orsakade olyckan. Kanske dags att kontrollera långtradare vid gränsen så att de faktiskt har vinterdäck.

Det har i efterhand också konstaterats att det enbart var en person som dog, inte tre som polisen tidigare uppgivit. Att det var färre dödade är ju bra. Samtidigt rapporteras att det var fler skadade än vad som rapporterats tidigare. Minst 46 skadade fördes till sjukhus. Motorvägen, E4:an, som skulle ha öppnats inatt är inte heller öppnad. Det beräknas sek någon gång under onsdagen. Tranarpsbron har stora skador på räcken och annat som måste lagas innan trafiken släpps på.

Läs också: För många bilar utan dubbdäck?

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

About these ads