Lokalt producerad nordisk mat bra för hälsan

Nordisk mat

En ny studie från Nordiska ministerrådet visar att nordisk kost kan förbättra hälsan på en rad områden. Studien genomfördes i Finland, Sverige, Danmark och Island.

Studien är gjord av SYSDIET som år 2007 startade sin verksamhet som ett Nordic Centre of Excellence (NCoE) inom mat, näring och hälsa under NordForsk, ett av Nordiska ministerrådets forskningsorgan. Ett av målen med SYSDIET är att kartlägga de hälsofrämjande faktorerna som nordisk kost medför.

Jämfört med kontrollgruppen förbättrade den sunda kosten hälsan på en rad sätt:

Nordisk mat har visat sig minska inflammationsfaktorer i samband med hjärt- kärlsjukdom. Nivåerna skadligt kolesterol, LDL-kolesterol, sjunker, samtidigt som nivåerna av bra kolesterol, HDL-kolesterol, stiger så att proportionerna mellan de två fettyperna blev bättre. Samtidigt minskade mängden skadliga fettpartiklar i blodkärlen.

Dessutom minskade risken för diabetes och den sunda nordiska kosten innebar sänkt blodtryck med lägre risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Sund nordisk mat är i huvudsak närproducerad. Hårt animaliskt fett och mjölkfett ersätts med rapsolja och växtoljebaserat margarin, fettfria och fettreducerade mejeriprodukter rekommenderas.

Inhemska säsongsfrukter, som i de nordiska länderna vill säga äpplen, päron och plommon, bär, grönsaker, rotfrukter, baljväxter och kål samt fulllkornsprodukter av råg, korn eller havre bör ätas dagligen. Också nötter kan ingå maten. Mager och fet fisk ska man äta 2–3 gånger i veckan, Vilt och lokalt producerat fågelkött bör också ingå kotsen mer regelbundet. Rött kött och korv bör däremot ätas med måtta.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads