90 procent vill ha samhällsvinst

90 procent vill ha samhällsvinst

Vi är 90 procent som vill förbjuda, begränsa eller återinvestera vinsterna i välfärden. Vi säger ja till samhällsvinst – nej till fritt vinstintresse i vård, skola och omsorg. Trots det är det nästan bara de vinstdrivna företagarna och deras lobbyister som hörs i debatten om välfärden. Nu är det dags att göra våra röster hörda.

När man öppnar en tidning eller slår på teven kan det ibland verka som att det finns ett brett stöd för vinster i välfärden. De som vill ha samhällsvinst och säger nej till vinstintresse i välfärden, verkar vara en försvinnande liten minoritet, och knappt värda att ta på allvar. Debatten domineras istället av de som vill behålla dagens system där skattepengar läcker ur välfärden, och där vinstintresset gör att vi inte längre kan lita på välfärden. Men är svenska folket verkligen för vinster i välfärden?

En opinionsundersökning som Katalys gjorde i februari 2013 tillsammans med välrenommerade och trovärdiga Novus visar att svaret är ett entydigt NEJ. Endast 8 procent av svenskarna är för helt fria vinstuttag i välfärden. 2 procent är osäkra. Resten, det vill säga 90 %, vill antingen förbjuda, begränsa eller återinvestera de vinster privata företag gör av skattemedel avsatta för vård, skola och omsorg. 90 procent vill ha samhällsvinst.

Lobbyister från Carema, Capio, Attendo och andra riskkapitalägda bolag som i dag kontrollerar stora delar av den privatägda välfärden har lagt enorma summor på att kidnappa samhällsdebatten om vård, skola och omsorg. Tillsammans med branschorganisationer som svenskt näringsliv, Vårdföretagarna och Almega har de lyckats sätta sin bild så hårt på agendan att knappt någon vågar prata om att förbjuda eller reglera privata vinster i välfärden. Trots att forskningen är tydlig med att de positiva resultaten av privatiseringarna i stort sett uteblivit och flera indikatorer på hur destruktivt vinstintresset är för välfärden, och trots att så många som 90 procent av medborgare inte vill ha vinstuttag ur välfärden. Den här kampanjen är ett sätt att bryta den monotona debatten och låta de 90 procent som vill ha samhällsvinst – och mot vinstintresset i välfärden – höras. Det är dags för verkligheten att ta plats i TV-soffan, på lobbyistlunchen och på debattsidorna.

Läs rapporten Svar på tal om vinster i välfärden.

Svensson/Katalys

Intressant?
Mer: Internationalen, Röda Malmö,
Borgarmedia: SVD1, 2, AB1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads