En normal busskarta?

Jag skrev inte om Palestina igår. Årsdagen av fördrivningen av palestinierna från dagens Israel. Al-Nakba. Därför postar jag denna bild idag. En illustration av apartheidsystemet i Israel.

Bussrutter israeliska bosättningar

Across the Wall

Vid första anblicken ser det ut som en vanlig busskarta. Mångfärgade linjer representerar olika vägar fläkta ut från en central terminal i ett formlöst grått territorium. Vid närmare inspektion, är det en skarp visualisering av det system av ”separat och ojämlik” som präglar nästan varje aspekt av livet för palestinier på den ockuperade Västbanken.

Kartan visar israeliska busslinjer till illegala bosättningar. Bussarna som transporterar israeliska bosättare från Jerusalem till bosättningarna i snabb, luftkonditionerade komfort är förbjudna för palestinier som bor i dessa områden. Även de flesta av vägarna är reserverade för israeler, medan de rutter som används av palestinierna är indirekta, dåligt underhållna och nerlusade med israeliska vägspärrar.

Apartheid tycker jag det låter som. USA på 1960-talet. Sydafrika mycket senare än så. Israel än idag.

Tack till Marco Espvall som postade kartan med en kommentar på Facebook. Texten är en fri översättning av hans facebookkommentar till svenska som kompletterats lite.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

About these ads

  • Montana_X

    Blogginlägget och kartan innehåller flera direkta sakfel och missvisande uppgifter.

    Exempel:

    – Barriärens sträckning är i väsentliga delar felaktigt återgiven. Kartan visar sträckningen enligt ett ursprungligt förslag som aldrig kommit till stånd.

    – Det finns inga reguljära busslinjer som är förbjudna för palestinier. Att sträckningar och hållplatsers placering inte alls syftar till att tillgodose palestiniers behov är något annat.

    – Det finns ett mindre antal förhållandevis korta vägavsnitt som skulle kunna sägas vara ”reserverade för israeler”. Uppgiften att de flesta vägarna är av den beskaffenheten är direkt felaktig.

    – I vissa fall har palestinier drabbats hårt av dragningen av barriären och andra israeliska åtgärder. Det generella påståendet att ”de rutter som används av palestinierna är indirekta, dåligt underhållna och nerlusade med israeliska vägspärrar” är också direkt felaktigt. I vart fall idag.

    • Det är en busslinkekarta. En symbolisk karta. Busslinjekartor återger inte verkligheten. Men ja, det är symboliskt överdrivet hur mycket muren kringgärdar. Texten är skriven av en invånare i Ramallah. Han vet nog bättre än du vad som ä sant eller inte sant och hur det är på plats.

      Du anser det vara smärre vägavsnitt. Han anser det vara större. Du anser att palestinska vägar är bra. Han anser inte det. Han bor där. Jag litar mer på honom än dig.

      Palestinier får inte åka med de aktuella linjerna. Då de inte stannar i palestinska områden. Därom är vi överens. Du anser inte det är diskriminering. Det anser jag.

      • Montana_X

        Du kan naturligtvis välja att tro på vem du vill. Någon aning om vilka kunskaper jag har har du dock inte. Egna efterforskningar med hjälp av olika källor rekommenderas.

        Visst är kartan en schematisk återgivning men att orter som t.ex. Ariel och Maale Adumim, vilka ligger förhållandevis långt från barriären, placerats på fel sida kan inte rimligen avfärdas som en symbolisk överdrift.

        Att linjedragning och placering av hållplatser inte gjorts för att tillgodose palestiniers behov betyder inte att det är omöjligt för palestinier att resa med bussarna. Visserligen använder palestinier, av flera skäl, i huvudsak andra transportmedel än israeliska linjebussar. Det är dock inte direkt ovanligt eller uppseendeväckande med palestinska passagerare på vissa av linjerna. Det som brukar hända när det finns palestinier på en buss som ska passera barriären är att chauffören blinkar med ljuset till vakterna som då stoppar bussen för inspektion istället för att bara vinkas förbi.

        • En person som jag känt udner många år och som är en nära vän är naturligtvis oändligt mycket trovärdigare än en anonym person på nätet. Det du säger kan inte bedömas ur trovärdighetssynpunkt och är alltså värt noll.

          Eftersom alla bosättningar är olagliga och på ockuperad mark är dina resonemang rätt ointressant. De utgår från något som är grundläggande fel. Istället borde alla bosättningar utrymmas och muren rivas eftersom den faktiskt inte går på gränsen mellan Israel och Palestina utan på ockuperad mark.

  • Pingback: 70 år sen upproret i Warszawas ghetto slogs ner | Svensson()