Stöd de strejkande bussförarna

Strejk

Strejken gäller bussförarnas löner, arbetsmiljö och anställningstrygghet. Med privatiseringen av busstrafiken har allt blivit sämre. Efter 15 år på samma jobb kan en bussförare fortfarande provanställd. Schemaläggning ner på sekunder och hundradelar och 13 timmars arbetsdag skapar en mycket dålig arbetsmiljö och arbetssituation. Entreprenörsbyte i trafiken, dvs byte till annat privat bolag för busstrafiken innebär att bussförare måste söka sitt eget jobb igen. Anställningen blir otrygg, jobbet blir otryggt. Det är verkligheten för många anställda inom trafiken i Sverige.

Kommunals krav i förhandlingarna och det som arbetsköparna inte gått med på är:

  • Anställda i trafiken ska ha samma löneutveckling som alla andra anställda inom LO-förbunden. Därför kräver vi 1740 kr i löneökning på tre år.
  • Entreprenörsbyten är vanliga i busstrafiken, det vill säga att ett bussbolag tar över busstrafiken från ett annat. Men personalen följer inte automatiskt med vid bytet. De kan i värsta fall helt förlora sitt arbete. Om de erbjuds att följa med till det företag som tar över, kan det betyda att en person som har mångårig yrkesvana blir provanställd hos det nya bolaget – trots att jobbet är det samma. De anställda i trafiken lever därför med en ständig oro för att deras arbetsgivare inte ska upphandlingen och de ska stå där utan jobb.
  • I dagsläget är det en dator som styr turlistor och tidsplaneringen i kollektivtrafiken. Den missar många gånger de mänskliga faktorer som kan inträffa i en bussförares vardag, till exempel att han eller hon behöver nysa vilket gör att bussen blir stående en kort stund längre än vad datorn beräknat eller att ett vägarbete försenar trafiken.
  • Liksom inom många andra branscher och i yrkeslivet i stort har trafikanställda också ett behov av raster. Kommunal kräver att det anställda inom trafiken får vila minst 11 timmar på ett dygn och vi vill att avtalets regler om minsta rasttid ändras från 30 minuter till 45 minuter. Det tycker vi är rimliga krav för att de anställda i trafiken ska kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett tryggt och säkert sätt för sina passagerare.

Det är inga extrema krav, utan ganska modesta som jag ser det. Inget att hetsa upp sig över. Rimligt, vettigt. Kommunal och bussförarna förtjänar vårt stöd. Strejken är förståelig och rimlig.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

About these ads

  • Pingback: Därför förtjänar kommunal vårt stöd | Röda Berget()

  • Christian

    Hahaha, jag kan inte annat än låte bli att skratta. Tillhört UNIONEN i 7 år nu, och dessa krav ni nu ställer ser jag som självklara för mig själv. Så stå på er!!! Klar fan ni ska ha samma förutsättningar. Jag skulle för mitt liv inte sätta mig på en buss om jag visste chauffören jobbat 12½h och ”bara” ska köra hem sina sista 30 minuter.
    Så på er och låt Sverige stå still några dagar till! Kommer bli till det bättre i framtiden. Och vet nu va, kanske tom svenson väljer att ta cykel eller gå till jobbet? Då har ni ju trots allt bättrat på folkhälsan också!
    Från en som kommer inte åker buss, men kommer skippa bilen och ta cykeln och tänka på alla strejkar!