Slut upp bakom busschaufförerna

Strejk

LO-förbunden SEKO och Kommunal strejkar mot dåliga villkor för trafik- och transportanställda. 2 900 anställda omfattas i första läget. En välbehövlig åtgärd som också sätter fingret på samhällets mest grundläggande konfliktperspektiv: När lönearbetare vid förhandlingsbordet säger: vi vill ha jämlik försörjning och god hälsa. Svarar ägarna alltid: – Ni tar inte ert ansvar och gör oss utfattiga.

I över 30 år har vinstandelen av BNP ökat i vårt land, samtidigt som löneandelen har minskat.

Bakgrunden till strejken ser inte likadan ut på alla arbetsplatser men den samlade bilden är en bild av: lönesänkningar i tusenkronorsklassen, arbetstider och turscheman som inte tar hänsyn till mänskliga behov, och osäkra anställningar.

Ägarsidan har svarat med ett varsel om lockout. En lockout som omfattar de som förhindras i sitt arbete av strejken. Fria moderata studenter bryter strejken och kör inhyrda bussar mellan två av Stockholms sjukhus. Högern slår på stora trumman och tycker att facket har för mycket makt…

Helt ärligt, kan SEKO och Kommunal hyra bussar för en spottstyver och sabba för ägarna? Kan SEKO och Kommunal bestämma hur många timmar per dygn som är skälig vila mellan ägarnas möten? Hur lång rast som är rimlig? Maktojämlikheten på arbetsmarknaden är monumental!

Nästa gång du stresstittar på klockan för femtielfte gången för att bussen står stilla och benen bär dig illa, minns då att det är ägarna och inte busschaufförerna som ska ställas till svars! Minns då att din frustration och pannsvett ska stöka ner och solka golvbrädorna till vattenskador i ägarnas ROT och RUT-skattesubventionerade salonger, inte ge den som med magknip håller ihop din stad varje dag dåligt samvete.

Socialistiska Partiet stödjer anställda som idag går ut i strejk och fackföreningsrörelsen i sin kamp för bättre villkor. Er kamp för bättre villkor är allas kamp för bättre villkor. En grundförutsättning för ett hållbart och solidariskt samhälle.

Framåt! 

Socialistiska Partiet
Verkställande utskottet 19 juni 2013

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, Annarkia, Röda Berget,
Borgarmedia: SVD1, 2, SR1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads

  • Pingback: Tågstrejken avblåst och studenthögern gav upp. | Annarkia()

  • Pingback: Kommunals strejk handlar om makten över vardagen | Röda Berget()

  • Krister R

    Jag åker buss morgon och e.m. Mitt på dagen åker få. Då inser vem som helst att det behövs mer förare i högtrafik. Skall bussbolaget betala för tider då få åker?

    • Nej, vem har sagt det? Ett av problemen är ju att man inte får ordentliga raster. Det är ju alltså inga problem att lägga en rast mitt på dan. Desutom är det orimligt med 13 timmars arbetsdagar. Finns inget som hindrar att de istället är 6 (bara en morgon och förmiddag eller bara kväll) eller 10 timmar (några timmar på em också).