Det är dags för filmindustrin att anpassa sig till verkligheten

Filmindustrin har problem att anpassa sig till den digitala verkligheten. Därför gnäller och klagar de. Därför vill de hela tiden ha nya lagar och regler för att skydda sina föråldrade affärsmodeller. Det är bedrövligt.

Musikindustrin har börjat anpassa sig till verkligheten i och med sajter där billig musik kan köpas över nätet och strömmade sajter med reklam eller där man betalar en månadsavgift för att få tillgång till stora mängder musik som exempelvis Spotify. Problem finns fortfarande, men musikbranschen tycks vara inne på rätt väg. Dessutom tillåter många musiker och musikföretag att deras musik finns tillgänglig på Youtube.

Filmbranschen har istället för att delat i skapandet av såna generella sajter ägnat sig åt att försöka äga filmtittaren genom att bara ge tillgång till sina gena filmer och TV-program på de sajter där man mot månadsavgift kan titta på filmer. Det blir för krångligt och dyrt att på det sättet få tillgång till filmer och i det läget blir sajter som Swefilmer och Dreamfilm det enda vettiga alternativet för en filmtittare.

Filmbranschen är tyvärr hopplöst omodern och istället för att gnälla som Kjell Sundvall gör i media borde de ägna sig åt att skapa användbara nätsajter istället för sajter som Netflix, HBO osv. Sajter som visserligen fungerar bra (i alla fall Netflix, den enda jag testat) men som är för begränsade.

Intressant?
Bloggat: Opassande, FMSJ,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads