Cyklister är ett icke-problem i trafiken

Stockholmsmedia har publicerat upprörda artiklar om att alla kontrollerade cyklister vid en poliskontroll bröt mot lagen. Vad det handlar om är att de körde fortare än 10 kilometer i timmen på en kombinerad gång- och cykelbana. Det får man tydligen inte göra. Men seriöst, hur allvarligt är det?

Polisen påstod i samma veva att tre fotgängare dödats av cyklister vid den plats man kontrollerade, dvs Götgatsbacken på Söder i Stockholm. En ren lögn. Inte en enda gående har dött på grund av en cyklist på den platsen. Däremot har en person vid Stadsgården på Söder dött efter att ha blivit påkörd av en cyklist. Sen 2010. Enligt SVD i alla fall.

Faktum är att antalet personer som dödas av cyklister i trafiken för det mesta är noll. Det är extremt ovanligt. Antalet cyklister som kör ihjäl sig själva är högre (ofta orsakas singelolyckor av dåliga cykelbanor, dåligt underhåll av cykelbanor etc) och antalet som dödas av bilar är ännu högre. Det är inte cyklisterna eller cyklismen som är problemet. SÅ här såg det ut år 2011 när det gäller antalet trafikdödade:

Av dem som omkom i vägtrafiken under 2011 var den största trafikantgruppen personbilister (50 procent av alla omkomna) med gående som näst största grupp (17 procent) och tredje största gruppen var motorcyklister (14 procent). Det senaste decenniet har antal omkomna minskat i alla trafikantgrupper utom bland motorcyklister, bland dessa har antalet omkomna istället ökat. Därmed har också motorcyklisternas andel av de omkomna ökat, från 7 procent till 14 procent under decenniet som gått. Under 2011 var 46 av de omkomna motorcyklister, samtliga förare. De omkomna motorcyklisterna har som grupp förändrats över tid. Omkomna motorcyklister under 18 år finns nästan inte längre medan de var en betydande grupp i slutet av 1980-talet. Samtidigt är idag många omkomna motorcyklister 45 år och äldre, vilket knappt förekom på 1980-talet.

Männen utgjorde 76 procent av samtliga omkomna i vägtrafiken under 2011. När man ser till olika trafikantgrupper är männens andel högst bland motorcyklister (96 procent) och mopedister (91 procent) medan andelen män är lägst bland omkomna cyklister (67 procent) och gående (53 procent).

Flest personer omkom under juni (42 personer) och juli månad (41 personer). Minst antal omkom under april och november (17 personer i vardera månad). Fredagar och lördagar följt av söndagar är de veckodagar med flest dödsfall i trafiken. Minst andel av veckans dödsfall har inträffat på måndagar.

Under 2011 omkom 173 förare av motorfordon i den svenska vägtrafiken. Av dessa hade åtminstone 28 personer eller 16 procent en otillåten mängd alkohol i blodet, det vill säga mer är 0,2 promille.

Som synes utgör cyklister inget som helst trafikproblem. Polisen borde ägna sig åt annat än att trakassera cyklister. För att underlätta för cyklisterna bör vissa lagändringar dessutom genomföras. Cyklister bör få rätt att svänga höger även om det är rött och att cykla mot enkelriktat på gator där detta är möjligt att genomföra.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

About these ads