Kippavandring och hijabprotest

Tar man ställning för ortodox judendom, konservativa religiösa seder och normer och stöd till Israel om man deltar i den årliga kippavandringen i Malmö? Knappast. Judendom och Israel är inte samma sak, att visa solidaritet med utsatta judar innebär inte att man tycker att allt inom judendomen är bra eller att man tar ställning för omskärelse eller kosher. Det finns ju dessutom många varianter av judendom.

Det är samma sak med hijabuppropet. Bara för att man tar på sig en hijab för en dag i solidaritet med utsatta muslimska kvinnor innebär det inte att man tar ställning för hedersförtryck, kvinnoförtryck, halal, omskärelse och konservativa religiösa vanor. Det är alltså precis som med kippavandringen. Det bör ju också säga att det finns former av islam som inte påbjuder hijab, som inte innehåller hedersförtryck (som ju dessutom också finns i alla andra religioner och kulturer) och troende muslimer som inte gillar och accepterar sådant.

Personligen har jag negativa referenser till och negativa känslor inför hijab och det skulle kännas svårt att ta på sig en hijab. När jag var liten hade många äldre kvinnor hijab (sjal) i det område där jag växte upp. Det är en stark konservativ symbol för mig med starka negativa känslor. De som bar hijab var mycket konservativa och gammaldags. Jag har inte samma negativa personliga erfarenheter av kippa och upplever inte samma obehag när jag bär kippa vilket jag ju gör vid besök i synagogan i Göteborg. Men det har naturligtvis noll bäring (ingen betydelse) för de solidaritetshandlingar som hijabuppropet och kippavandringen utgör.

Samtidigt vill jag säga att de kvinnor som bar hijab (sjal) när jag var liten inte var mer förtryckta än andra kvinnor. De bar sjal av religiösa skäl och de var liksom alla kvinnor på ön självständiga och starka. Männen var ju för det mesta borta.

Kvinna i hijab

Kvinna i hijab. Rörö. 1960-talet.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

About these ads