Svea Telecom – skumraskföretag i telebranschen

Konsumentverket, Post- och telestyrelsen och Telekområdgivarna har gått ut med en gemensam varning gentemot teleoperatören Svea Telecom. Företaget har på kort tid dragit på sig en stor mängd anmälningar och klagomål från konsumenter som känt sig lurade.

Anmälningarna till Konsumentverket mot Svea Telecom under året har varit åtskilliga och under den senaste månaden har det skett en kraftig ökning. Så gott som dagligen har upprörda konsumenter kontaktat verket. Även Post- och telestyrelsen och rådgivningsbyrån Telekområdgivarna har fått mängder av klagomål.

Lurade av företaget

Många uppger att de känt sig lurade av företaget. Telefonförsäljare har ringt upp och gett sken av att de ringt från konsumentens nuvarande operatör. Trots nekande svar på erbjudanden har konsumenterna ändå blivit bundna av ett abonnemang.

Vid försök att ångra det icke-ingångna men ändå ingångna avtal i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen, har det inte gått att nå Svea Telecom. Enligt anmälarna svarar företaget inte i telefon eller på mail.

Svea Telecom tycks dessutom ha riktat in sig på telefonförsäljning till äldre personer. Många uppger också att de har blivit uppringda trots att de är med i NIX-registret.

Anmäl till Konsumentverket

Konsumentverket överväger för sin del rättsliga åtgärder mot Svea Telecom och uppmanar drabbade att anmäla företaget till verket. Det går att anmäla direkt på Konsumentverkets webbsajt.

Hade annat skumraskbolag tidigare

Officiellt heter företaget bakom Svea Telecom nåt helt annat, nämligen Sveanordic Telecom AB (556801-4129). Adressen på hemsidan stämmer inte heller med den adress som anges för företag på kreditupplysningssajter och liknande. I styrelsen för Sveanordic Telecom AB sitter Hassan-Sepher Vahdat-Seresht och som suppleant Ahmad Mouaid. Tidigare har de två varit aktiva i företaget Sweden 2 Telemarketing som hade som affärsidén att låta unga tonåringar sälja abonnemang för Stenbecksbolaget Optimal Telecom:

Fjortonåringar som slavar i en förort, utan föräldrarnas tillstånd. Arbetsdagen börjar efter skolan 16.30 och slutar nio på kvällen. För många är det dessutom långa resor till och från jobbet.

Kollektivavtal? Nej.
Minimilön? Nej
Reglerad arbetsvecka? Nej
Bangladesh? Nej, Kista och Danvik Center i Stockholm, 2008.

Realtid.se kan avslöja hur börsnoterade Stenbecks-bolaget Tele2 utnyttjar svenska skolungdomars längtan efter att dryga ut månadspengen.

[…]

Stenbecksbolaget lägger ut säljuppdraget på flera fristående säljbolag. Ett av bolagen heter Sweden2, med säte i Storbritannien. Men när Sweden2 regelbundet söker nya skolungdomar med hjälp av lockande platsannonser på nätet så sker det i Optimal Telecoms namn.
Och när skolungdomarna börjar jobba som telefonförsäljare så presenterar de sig som representanter för Optimal Telecom. Och det är Stenbecks-bolaget som sluter avtalet med de kunder som nappar, inte Sweden2.

– Vi är nöjda med Sweden2. Det är viktigt eftersom säljaren företräder Optimal Telecom, säger Johannes Boson.

Arbetsvilloren på Sweden 2 telecom var allt annat än lagliga och acceptabla enligt de regler och lagar som gäller enligt Unionen:

  • Arbetstiden på Sweden2 är mellan 16.30 och 21.00. Enligt arbetsmiljölagen får ungdomar yngre än 16 år inte jobba senare än 20.00. Skolungdomar får jobba max två timmar per skoldag och högst tolv timmar i veckan.
  • Ingen minimilön betalas ut. I stället jobbar ungdomarna på ren provision. Vissa kvällar blir det ingenting, andra kvällar kan en duktig skolungdom dra in upp till 600 kronor.
  • Sweden2 sluter avtal direkt med skolungdomarna. Det är inte tillåtet. Förälder måste ge sitt tillstånd till ungdomar under 18 år.
  • Skolungdomarna erbjuds jobba sju dagar i veckan. Enligt bestämmelserna måste man vara ledig minst två dagar i veckan.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

About these ads