Största nordiskägda fiskebåtar i Murmansk

Del 8 av 9 i serien Största nordiska fiskebåtarna

Största nordiskägda fiskebåtar i Murmansk och Arkhangelsk betyder i praktiken fiskebåtar som delägs av svensken Magnus Roth som äger torskhandelsföretaget Ocean Trawlers i Hong Kong. Detta då han är delägare i den ryska fiskerikoncernen Karat med företag som Murmansk Trawl Fleet (MTF), Murmansk Regional Fleet (MRF), Sogra, Alternativa, Karat-1, Rybprominvest, Akros och Roliz. Roliz är troligen bara delvis kontrollerat av Magnus Roth och hans kompanjon Vitalij Orlov.

Antalet fiskebåtar dessa företag äger varierar över tid och beroende på källa. Akros och Roliz är dessutom i huvudsak verksamma i Stilla Havet, men ibland fiskar deras båtar i Barents Hav och Nordatlanten. Sannolikt på kvoter som ägs av de andra Murmanskbaserade företagen. Vilket företag som äger en båt varierar kraftigt och de säljs mellan bolag, från bolagen, köps in från andra ägare osv i ett rysligt tempo. Därför stämmer oftast varken uppgifterna i ryska skeppsregistret, på företagens hemsidor eller på sajter som Maritim-Connector helt och fullt.

Murmansk Trawl Fleet har dessutom under detta år köpt Katla Seafoods från Samherji och därför återfinns en del av Katla Seafoods båtar idag hos andra Orlov och Roth-företag.

Mekhanik Kovtun

Största nordiskägda fiskebåtar från Murmansk och Arkhangelsk, namn, ton, ägarbolag

Mekhanik Kovtun, 7 805, MTF (tidigare ägd av Katla och med namnet Geysir)
Kapitan Nazin, 7 805, MRF (tidigare ägd av Katla, mednamnet Alina)
Aleksandr Kosarev, 7 765, MTF
Admiral Shabalin, 7 765, MTF
Admiral Starikov, 7 765, MTF
Pavel Kutakhov, 7 765, MTF
Boris Syromyatnikov, 7 765, MTF
Aleksandr Mironenko, 7 765, MTF
Kapitan Bogomolov, 7 765, MTF
Oleg Naydenov, 7 765, MTF
Aquamarine, 2 370, Karat-1
Nordkap, 1 929, Alternativa
Kapitan Durachenko, 1 928, Alternativa
Rybak, 1 921, MTF
Bukhta Nayezdnik, 1 899, Karat-1
Nikolay Repnikov, 1 895, MRF
Novator, 1 895, MTF
Pyotr Petrov, 1 895, MTF

Tas båtar från Roliz (Vladivostok) och Akros (Kamtjatka) med blir listan så här:

Mekhanik Kovtun, 7 805, MTF
Kapitan Nazin, 7 805, MRF
Vladimir Starzhinskiy, 7 805, Roliz
Boris Trofimenko, 7 805, Akros
Aleksandr Kosarev, 7 765, MTF
Admiral Shabalin, 7 765, MTF
Admiral Starikov, 7 765, MTF
Pavel Kutakhov, 7 765, MTF
Boris Syromyatnikov, 7 765, MTF
Aleksandr Mironenko, 7 765, MTF
Kapitan Bogomolov, 7 765, MTF
Oleg Naydenov, 7 765, MTF
Vulkan Ksudach, 3 072, Roliz
Aquamarine, 2 370, Karat-1
Vitus Bering, 1 944, Akros
Vilyuchinskiy, 1 944, Akros
Aleksey Chirikov, 1 944, Akros

Som synes är många av båtarna systerbåtar. Det gäller exempelvis de spanskbyggda båtarna på 7 805 ton som har en händelserik historia med rättsprocesser och korruption som sannolikt också inkluderar Vitalij Orlov i en roll. Båtarna på 1 944 ton, de så kallade Sterkoderbåtarna som är byggda i Norge figurerar också samma härvor. Båtarna på 7 765 ton är av Moonzund-klass, men lite större än den första levererade båten.

Boris Trofimenko

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Största isländska fiskebåtarna 2013Nordiskägda fiskebåtar utanför Västafrika >>
About these ads