Svartlistade europeiska fiskebåtar

Del 8 av 8 i serien IUU-fiske

Det finns listor som tar upp fiskebåtar som ertappats med tjuvfiske eller annan typ av brottsligt fiske. Alla båtar som ertappats med olaglig dumpning, trålning på skyddat område eller liknande finns dock inte med och för att hamna på de officiella svarta listorna över IUU-fiske krävs det ganska mycket. Det räcker inte med att båten, skepparen och/eller bolaget bakom fiskebåten har begått ett enstaka brott. Det kan däremot räcka för att hamna på den lista som Greenpeace har.

De flesta båtar, företag och skeppare på listan är hemmahörande i Kina, Japan, Korea och andra asiatiska länder, ganska många också i Spanien. När det gäller båtarnas flaggland är det ofta ett land som är känt för att tillhandahålla så kallad bekvämlighetsflagg. Låga skatter, låga löner och dolda ägarförhållanden ingår oftast i konceptet. Belize är ett traditionellt bekvämlighetsflaggland när det gäller fiskebåtar. Marshallöarna, Kiribati och Cooköarna är andra.

Men det finns även svartlistade båtar på Greenpeace lista som hör hemma i Nederländerna, Tyskland och Ryssland. Båtar som tillhör stora och välkända fiskeriföretag. Det nederländska fiskeriföretaget Parlevliet & van der Plas som äger många av världen största fiskebåtar, däribland den allra största, Annelies Ilena på 14 055 ton. Den båten finns inte på de svarta listorna. Det gör däremot två av företagets andra jättetrålare, Jan Maria och Maartje Theodora.

Jan Maria

I mars i år avslöjades Jan Maria med dubbla uppsättningar loggböcker. En för att visa myndigheterna och en som visade verkliga fångster. Systemet möjliggör överfiske och olaglig dumpning av fångad fisk som inte uppfyller de krav företaget har på fisken. Anställda i Parlevliet & van der Plas hävdar att företagets båtar fiskar på beställningen och när fångsten inte uppfyller beställarnas storleks- och kvalitetskrav dumpas den varefter det hela döljs för myndigheterna genom att ha en falsk loggbok:

On March 28, 2013, Greenpeace Netherlands lodged a legal complaint with the Dutch Food and Consumer Product Safety Authorities (NVWA) against the Dutch fishing company Parlevliet & Van Der Plas, beneficial owner of the vessel. Greenpeace was given two parallel log books that show that this super trawler belonging to Parlevliet discarded 1.5 million kilo of dead herring during a fishing trip lasting only three weeks last year. Fishing vessels such as this are obliged to provide all catch data in an official logbook. This is to ensure that that company sticks to fishing quotas. Greenpeace acquired the official and one unofficial log book from a whistleblower, who formally worked on the super trawler ‘Jan-Maria’ as second mate . The logbooks show that the official figures have been tampered with. “On several occasions, over one hundred thousand kilos of fish per day were not registered in the actual official documents, but visible in the unofficial document.

 

[…]

 

On board of the pelagic super-trawlers of the company Parlevliet and Van der Plas is ‘fished by request’. An employee of the company tells ZEMBLA: ‘It has already sold the fish, before it is caught anyway. If the fish does not have the height and weight as agreed, then the fish is thrown overboard.

Maartje Theodora

Maartje Theodora är med på svarta listan hos Greenpeace för att uppbringades på franskt vatten i december 2012 med 1 500 ton illegalt fångad fisk:

The 141-metre German-registered Maartje Theadora, nicknamed the Hoover of the Seas by Greenpeace activists, was stopped inside French territorial waters last week off Cap d’Antifer (Seine-Maritime), just north of Le Havre. It had 1,585 tonnes of illegal fish out of the 4,000 tonnes on board.

Owners Westbank Hochseefischerei and the 36-year-old captain admitted having changed the vessel’s nets after leaving port. Cherbourg prosecutor Eric Bouillard said it was against fisheries law to change nets after setting to sea.

[…]

The vessel left port immediately after the verdict and German owners Westbank Hochseefischerei said that the case, where the vessel had been tied up at Cherbourg since last Friday, had cost the company ”€1.065m in lost fishing time”. Diederik Parlevliet, of Dutch parent company Parlevliet & Van Der Plas, complained “in other countries we would have paid €25,000 to €35,000 maximum”

I bägge de nämnda fallen handlar det alltså om överfiske i nordeuropeiska farvatten där de nederländska jättetrålarna oftast fiskar idag. En båt som idag också fiskar i nordeuropeiska farvatten är Oleg Naydenov som tillhör Murmansk Trawl Fleet, vars största ägare med stor sannolikhet är ryssen Vitalij Orlov och svensken Magnus Roth. Oleg Neydenov finns också med på Greenpeace svarta lista. Men Oleg Naydenov är inte med på grund av illegalt fiske i nordeuropeiska vatten utan på grund av illegalt fiske utan för Västafrika, närmare bestämt på senegalesiskt vatten:

The 120 meter-long ”Oleg Naydenov” is one example of the enormous foreign fleet of foreign trawlers operating in West Africa’s waters.

According to Senegal’s fishing law they are not permitted to fish in the specific body of water where this particular ship was found (immediately north of the Gambian border).

Hiding ship names and call signs under large banners or nets is a common practice of vessels trying to avoid identification whilst fishing illegally.

“Not only are these trawlers emptying our waters, but they also show a tremendous lack of respect for our fishing laws,” said Raoul Monsembula, Greenpeace oceans campaigner.

The capacity of these super trawlers is simply massive. Often the they are over 100 meters long and pull behind them trawling nets that are up to 700 meters long and 50 meters wide. They can catch up to 250 tons of fish a day – a catch that is literally emptying the sea, making it very difficult for local fishermen to make a living.

Recent studies show that overfishing in Senegalese waters threatens the sustainability of several fish species like Sardinella and horse mackerel.

Utöver dessa tre båtar finns det ytterligare ett antal ryska fiskebåtar som gripits för olagligt fiske och olaglig dumpning av fisk. Exempelvis fiskebåten Melkart 2 som ägs av Murman Seafood som 2012 beslagtogs för olaglig dumpning av fisk i fiskezonen kring Svalbard.  I februari i år (2013) togs båten Boris Zaytsev i Barents Hav och dömdes för illegal dumpning av fisk. Den ägs av Murmansk Trawl Fleet. Dessa två finns inte upptagna på några svarta listor. Även det ryska företaget Westrybflot och en del av deras båtar har troligen varit inblandat i tjuvfiske utanför västafrikas kust i likhet med Murmansk Trawl Fleet och Oleg Naydenov.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Blåfenad tonfisk på utrotningens rand
About these ads