Försenade fiskebåtsbyggen från Karstensens i Skagen

Skagen Karstensens

Karstensens Skibsværft i Skagen Danmark är ett varv som är specialiserat på att reparerara och bygga fiskebåtar. Varvet har funnits sen 1917 och är ett familjeföretag som idag drivs av den tredje generationen företagare i samma familj även om de alla idag kanske inte heter Karstensen i efternamn. Karstensens har en bit över 200 anställda. För närvarande har företaget fyra båtar i order. De är i grunden samma konstruktion och kan alltså betraktas som systerfartyg. Två av dessa skulle redan ha varit levererade, Herøyhav på 2 200 bruttoton och Astrid på 2 400 bruttoton. De andra två båtarna är Haugagut på 2 250 bruttoton och Kvannøy på 2 500 bruttoton.

Herøyhav är beställd av familjen Ervik i Norge via företaget Herøyhav AS och skulle ha varit levererad i juni år. Men vad jag förstår så är båten inte levrerad än. Herøyhav är en kombinerad pelagisk trålare och snörpvadsbåt och ägarrederiet har tillgång på kvoter på kolmule (blåvitling) väster om Irland som fiskas med trål samt makrill- och sillkvoter på fler andra håll som i huvudsak fiskas med snörpvad (ringnot). Herøyhav är den femte båten i rad som familjen Ervik beställt från Karstensens. Skrovet till båten är dock byggt på Western Baltija Shipbuilding i Klaipeda som tycks vara ansvarigt för en stor del av förseningen då Karstensens i Skagen inte fick skrovet förrän i juli. När båten kommer att bli levererad är oklart, men eftersom rykten säger att Astrid inte kommer att levereras förrän nästa år så är det sannolikt att leveransen av Herøyhav också blir ytterligare försenad.

Astrid som beställts av den svenska familjen Johansson från Rörö via deras danska fiskeriföretag Astrid Fiskeri A/S skulle varit levererad i våras, men ännu inte är levererad uppges enligt rykten inte bli färdig förrän nästa år. På Karstensens hemsida uppges dock att båten ska levereras i oktober, men det verkar mindre sannolikt. Astrid är en kombinerad snörpvadsbåt och pelagisk trålare och det danska rederiet innehar kvoter för makrill och sill som fiskas med snörpvad samt för tobis, sperling (vitlinglyra) och hästmakrill (taggmakrill) med pelagisk trål.

Haugagut

Förutom Herøyhav så är också ett par andra båtar av samma typ som Herøyhav och Astrid beställda av norska fiskeriföretagare. En är Haugagut som beställts av Haugagut AS, ett företag som ägs av Drønen Havfiske A/S och Haugagut Invest AS. Det förstnämnda företaget ägs i huvudsak av familjen Drønen och Caiano A/S (familjen Eidesvik) medan Haugagut Invest AS ägs av familjen Østervold. Drønen Havfiske äger sedan tidigare en annan större fiskebåt, Storeknut, och fiskar främst efter kolmule med pelagisk trål väster om Irland samt med snörpvad efter sill, makrill och lodda på många håll. Den beställda Haugagut är det första nybygge som Drønen Havfiske nånsin har beställt. Leverans av Haugagut ska enligt tillgängliga uppgifter ske i april 2015.

Den sista systerbåten som är beställd Karstensens så här långt är Kvannøy. Beställare är Hansen Dahl-koncernen via dotterbolaget Nyholmen AS:

Rederiet, Nyholmen AS, er et datterselskab til Hansen Dahl Fiskeri, som ejer og driver de 2 fuld-strukturerede snurper/trawlere Kvannøy og Senior. Forrige Kvannøy, bygget i 2002 blev i foråret 2013 solgt til Færøerne, og midlertidigt afløst af nuværende Kvannøy, oprindelig bygget som Haugagut i 1989. Senior er bygget i 1978 og lagt ud til salg.

Hansen Dahl Fiskeri blev etableret i 1991 af Dag Hansen og Birger H. Dahl, med køb af Marna Hepsø, som efterfølgende blev omdøbt til Lurøy. I dag drives og ejes rederiet af familien Dahl, hvor Birger H. Dahl primært administrerer de landlige aktiviteter og Birger Dahl Jr står for den daglige drift af skibene, bla som skipper på Kvannøy. Nye Kvannøy vil blive rederiets tredje nybygningsprojekt siden 2000.

Rederiet driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af blåhvilling (norsk: Kolmule) fiskeri vest af Irland. Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.

Leverans av Kvannøy beräknas ske i juni 2015.

Det omnämnda varvet i Klaipeda, Litauen, Western Baltija Shipbuilding (WBS) har cirka 1 200 anställda. Moderbolag för WBS är norska Fiskerstrand BLRT AS som delvis ägs av Fiskerstrand Værft AS som driver varv i Norge som har cirka 130 anställda och sysselsätter ytterligare cirka 200. Fiskerstrand Vaerft AS ägs av familjen Fiskerstrand. Den andra större delägaren i Fiskerstrand BLRT är AB Vakaru Laivu Gamykla i Litauen. Ett företag som sannolikt ägs av Arnoldas Sileika, Mark Berman och Aleksandr Kustov. I Klaipeda äger koncernen också Western Shipyard med 1 400 anställda och cirka 1 000 underentreprenörsanställda som också arbetar i företagets verksamheter. Varv finns också i Åbo och Tallinn.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads