Islam kan berika

Islam i SverigeBlågul islamBoktips
Islam i Sverige
Jan Samuelsson
Natur & Kultur

Boktips
Blågul islam
Svanberg & Westerlund red.
Nya Doxa

Islam kan berika

Få svenskar gillar islam som religion/kultur/civilisation. Jag är en av dem och mina skäl står alla att finna i den rappa och välmatade handboken Islam i Sverige Nutid och framtid. Som historieintresserad vet jag exempelvis att islam under sin guldålder förmedlade egen och antik kunskap till Europa. Då var vi i Västerlandet på andra plats.

Som anti-imperialist stödjer jag Syd-muslimers västkritiska försvar av sina nationella kulturarv. Som internationalist uppskattar jag den muslimska (och kristna) tanken på universellt brödraskap. Som demokrat noterar jag den muslimska (och kristna) idén om alla människors lika värde. Som socialist applåderar jag det muslimska (och kristna) rättvisepatoset. Som Gudstroende uppskattar jag muslimsk (och kristen) kritik av vår tids ytliga materialism och själviska individualism.

En svensk, tolerant och demokratisk islam är alltså berikande för Sverige. Men varför skulle exempelvis jag, som tagit avstånd från min ungdoms sekteristiska, sanningsmonopoliserande variant av kommunismen (en slags religion) ställa mig positiv till muslimska bokstavstrogna fundamentalister i Sverige? Författaren verkar mena att det mesta utom kvinnlig könsstympning går att acceptera, men det tycker inte jag.

Trots att boken är menad som positiv för islam, gör den mig därför mer kritisk. Försvaret av ortodox islam går så långt att demokrati, respekt för individen och mänskliga rättigheter delvis relativiseras som västerländsk kultur. Många socialister, kristna, konservativa och humanister delar mycket av muslimsk kritik av Sverige. Men vi isolerar oss därför inte i apartheidliknande öar av invandrarboende, som många aktivt troende muslimer gör för att hålla sin tro ren. De bygger ett eget samhälle vid sidan av det svenska.

Herregud. Låt oss alla utifrån våra olika utgångspunkter inspireras till gemensamt samarbete för ett mänskligt och rättvist Sverige. Nu när kristendomen inte är statskyrka finns inget skäl längre att se en motsättning mellan islam och svenskhet. Man kan vara svensk och muslim. Punkt.

Den tendens till ofta självvald muslimsk (underklassetnisk) ghettoisering som Samuelsson skildrar finner jag därför onödig och skrämmande (liksom diskriminering av muslimer).

Hur ska dock vanliga svenskar motiveras att ta emot intolerant renläriga muslimska invandrare som avskyr allt dagens Sverige står för? Varför vill de komma hit om allt är så fel här (det finns demokratiska islamska länder att fly till)? På vilket sätt är det berikande mångkultur med människor som inte vill bli en del av vare sig vårt samhälle, vår nation eller vår demokrati?

En annan mångordigare och mer detaljerad bok på samma tema är Blågul islam? – Muslimer i Sverige (som också väcker oro för muslimsk isolationism/separatism). En intressant synpunkt i den är att det svenska folkhemmet kan ses som ett rättfärdigt islamskt samhälle. Muslimsk politisk kamp kan alltså innebära försvar av välfärdsstaten  – ja, till och med av socialismen som idé.

Hans Norebrink

Läs mer: LM, Google, Jinge, Blaskan,

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

About these ads

  • Jag förstår inte hur islam skulle kunna berika någonting om nu kristendomen har samma värderingar som islam. Det blir ju bara mer av samma, ingenting nytt som berikar. Visst kan man vara ”svensk” och muslim, likväl som man kan vara ”svensk” och scientolog.

    Skillnaden i behandlingarna av religionerna är att när scientologerna försöker införa sina värderingar/kultur i samhället så behandlas de inte på samma sätt som när bokstavstroende muslimer gör det. Mycket av den sk ”islamofobin” kan förklaras av detta faktum.

    • Jämförelsen med scientologerna var intressant. Det ska jag fundera vidare på.

  • super_leggera

    Scientologin ser ut som kyrkor, men saknar kristet innehåll. De är relativt okända i Sverige, och betraktas med fientliga ögon. Islam uppträder historiskt som erövrare av kristet territorium, misstänksamheten mot islam är väl grundad. De samhällen som plågas av politisk islam fungerar som skyltfönster för denna kultur.